MEalltidvila.blogg.se

C-ordet, provtagning och väntan...

Publicerad 2022-04-29 13:35:00 i Personligt,

Idag har jag varit på kvinnokliniken, de gjorde olika undersökningar och tog prov. Så nu går jag i väntans tider på provsvar och tiden kommer gå långsamt ett tag. Det är ju inte världens roligaste att göra detta och tid tog det. Läkaren sa att jag skulle få veta exakt vad som skulle hända, vad bra sa jag för det är precis så jag vill ha det, men så blev det inte, det blev kaos ett tag när de skulle göra en microskrapning och det lyckades inte förrän tredje gången så det var minst sagt struligt...
 
När det var klart frågade dem direkt om jag hängde med och förstod allt, det gjorde jag ju inte och sa det också. Men när det var klart så tog st-läkaren och gick igenom allt och höll med att det blev lite stressigt. Annars var de väldigt trevliga och det är ju typ viktigast, jag behöver ju tid att ta in saker på grund av min hjärntrötthet så jag är lite speciell. Låg med benen i luften nästan en hel timma allt som allt. Jag är glad att det är över nu i alla fall och får bara hoppas att provsvaret kommer gå bra, det som var positivt i det hela var att de inte tyckte det behövdes skickas akut men det gör mig ändå orolig och jag hade önskat de gjorde det men vågade inte fråga, hade säkert ändå inte gått igenom...
 
När man som jag inte haft någon blödning på så lång tid och tror att det är över för alltid... What liksom... Då googlar man, det ska man inte göra... För då kommer C-ordet upp... Sen blir man ju inte mindre orolig över att jag fick en tid så snabbt heller... 
 
Sa just detta för någon vecka sen, att det är så skönt att slippa mensen även om den varit oregelbunden i tio år. Då kommer det som ett brev på posten efter tre och ett halv år. Jag trodde liksom att jag kommit ut på andra sidan, jag hatar klimakteriet...
 
Men det blir som det blir, bara att gilla läget...
 
En annan sak, alltså detta med klimakteriet, behövs det inte pratas mer om? Det verkar vara mycket svårt att fatta tycker jag i alla fall som är hjärntrött och inte har någon att snacka om det med...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Katarina

Publicerad 2022-04-30 20:18:39

Oj,så otroligt tufft det du tvingats gå igenom.
Jag hoppas verkligen att provsvaret inte ska visa ngt allvarligt, håller tummar o tår för det.
Klimakteriet är minst sagt skit! Allt man tvingas gå igenom under många år är vidrigt. Tillsammans med ME:n som ju även till stor del har påverkan på hormonsystemet i våra kroppar o som inte funkar så blir ju allt ännu mkt värre.
Jag fick i början av klimakteriet uppsöka akuten en gång då jag höll på att förlora allt blod i kroppen, otroligt obehagligt...
De som har lindriga problem med klimakteriet kan skatta sig lyckliga.
Du har rätt i att vi inte pratar tillräckligt om allt kring detta, vet inte varför det är så.

Varm kram o hoppas allt ordnar sig till det bästa för dig. <3

PS Funkar fortf inte för mig att skriva från min mobil så därför dröjer mina kommentarer lite längre ;)

Svar: Ja det var inget vidare, stannar det vid detta så får jag vara glad. Tack Katarina <3. Ja fy fasiken det verkar vara en djungel och tur vilken läkare man får som kan. Men herregud vad hände med dig, så hemskt, förstår att det måste varit fruktansvärt! Visst är det så, hoppas på en stor förändring, är med i klimakteriegrupper på fb nu, tydligen finns det någon klimakteriepodd och massa böcker om det men man ska ju orka sätta sig in i det också. Det har ju skämtats om klimakteriekärringar så länge man kan minnas men alltså det är inte roligt på något sätt. Trodde det funkade numera, så trött på blogg.se, får inga svar ens mer än att de jobbar på det... Stor kram till dig <333
ME alltidvila

Postat av: Louise

Publicerad 2022-05-01 11:33:08

Stackars dig 😢, varför tar eländet aldrig slut för vissa människor liksom? Hur mycket ska man orka? Hoppas av hela mitt hjärta att du snabbt får ett lugnande besked o att du inte heller får nån ME försämring av "utflykten"🙏

Håller med er båda om att klimakteriet är ett riktigt skit. Kom in i det för ca 6 år sen (var 46 då) o ME:n blev genast betydligt sämre. Tog ett tag innan jag ens förstod vad försämringen berodde på. Haft östrogen-plåster sen dess som hjälpt en del, kan knappt stå på benen utan, o så fort jag försöker sluta blir jag sämre igen. Det är dessutom jättesvårt att skilja ME symptom från klimakterie symptom men är övertygad om att tillstånden påverkar varandra.

Än en gång...håller tummarna stenhårt för att det bara är nåt ofarligt du drabbats av 🙏❣
Stor varm KRAM ❤

Svar: Hur mycket ska man orka ja?! Jag har sagt sista tiden att när ska livet bli något kul överhuvudtaget liksom. Det ena efter det andra med bara sorg, problem och sjukdomen då... Har fått rätt svår pem, igår orkade jag knappt stå på benen alls, idag är det inte heller bra... När jag läser i fb-gruppen så är det ett stort antal olika symptomer som finns och en hel del är sånt som jag redan har iom ME:n så håller med dig i att det måste göra allt sämre. Det är ju ett rent helvete verkligen... Tack Louise, det får vi hoppas!!! Varm kram tillbaka <333
ME alltidvila

Postat av: Louise

Publicerad 2022-05-01 11:34:14

Jösses vad många inlägg det blev från mig...ooops o sorry 😂

Svar: Ingen fara, jag rensade bort det... <3
ME alltidvila

Postat av: Anna-Maria

Publicerad 2022-05-01 16:34:32

Fy vad kämpigt att behöva gå igenom! Bra jobbat att ha klarat av det! Håller tummarna för att provsvaren inte ska visa något och att du slipper vänta alltför länge på svaren.
Vad lurigt att mensen dök upp igen efter så lång tid. Hoppas att det bara var en engångsföreteelse.

Svar: Ja, det var lite mycket just då. Tack för tummarna <3 Väldigt lurigt, det är inget bra tecken att mensen kom efter så lång tids uppehåll. Hoppas jag också men det stannar nog inte där tror jag tyvärr...
ME alltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela