MEalltidvila.blogg.se

Den där viljan...

Publicerad 2019-02-19 18:20:00 i Personligt,

Ibland tänker jag på hur mycket jag har försökt att bli bättre, hur jag har kämpat. Jag kunde ha lagt mig i soffan och kollat film hela dagarna och inte försökt. Nu tror säkert många att det är det jag har gjort men de som vet vet och de som läser här vet också...
 
Jag var väldigt noga med att hålla mina rutiner och med facit i hand skulle jag aldrig gjort det. Jag skulle bara ha lagt mig ner i soffan och låtit mig vila, utan krav och utan måsten...
 
Önskar så att jag vore en mer lat person och tillåtit mig vila utan att få skuldkänslor. Jag skulle bara skitit i att stiga upp egentligen. I början på min sjukskrivning minns jag det som att jag vägrade lägga mig i soffan under dagarna, det fanns liksom inte för mig, hade inte ens på tv:n. La mig bara i sängen när jag inte förmådde att stå eller sitta längre. Jag satt ofta i köket när jag vilade, även när jag hade ont eller var trött mellan någon tvätt eller om jag lagade någon lätt mat om inte mannen var hemma, för jag orkade inte mycket annat...
 
La all min ork till att promenera då det ingick i rutinen tills min psykoterapeut sa till mig att jag måste sluta. Mannen har också haft dåligt samvete över att han drog ut mig och manade mig att gå så fort jag kunde via någon app som klockade oss och jag gjorde så gott jag kunde tyvärr men jag hatade det. Jag gick själv också med mina gåstavar och musik i öronen...
 
Jag hade en enorm vilja att bli bättre, det kan ingen ta ifrån mig...
 
Jag orkar inte sitta i köket eller vid finbordet idag, bara korta stunder ibland när jag vill äta tillsammans med mannen om det är något speciellt då han har lagat något mer gott och om jag har tur så går det då, det är inget som går att planera. Ofta måste jag stödja huvudet med någon hand när jag sitter där. Jag kan varken typ gå eller ens sitta på vanlig stol längre utan att påverkas...
 
Så de som säger att detta handlar om någon vilja, de har inte ME och har inte haft det heller om de inte tillhör de där 3-5 % eller vad det är som blir friska och sedan tror det handlar om viljan ändå. Men för mig kommer det aldrig handla om viljan ifall jag skulle bli bättre, det skulle bara handla om tur och den där turen är aldrig på min sida...
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mari

Publicerad 2019-02-20 03:33:20

Det verkar som du hela tiden försvarar dig.För vad du gjort och gör.Lägg inte energi på det.

Svar: Jag förstår vad du menar men jag måste få utlopp för allt jag varit igenom då jag under så många år kämpat utan hjälp eller förståelse och framförallt utan att bli hörd eller tagen på allvar. Detta är min ventil där jag är medveten om att jag ältar och försvarar mig. Men tack för din omtanke.
MEalltidvila

Postat av: Helena Andersson

Publicerad 2019-02-20 07:51:47

Hej!
Jag känner igen mig så i dig. Nästan allt du skriver stämmer in på mig. Jag hade oxå väldigt svårt i början att bara vila. Men jag blir bättte och bättre på det. Och det där att försvara sig hela tiden är så jobbigt. Hoppas att du får en bra dag.

Svar: Hej Helena! Ledsen att du känner igen dig men bra att du blir bättre och bättre på att vila... För mig är det än ständig kamp även om jag inte klarar speciellt mycket längre, jag klarar ju inte att ta hand om mig själv ens men vill så mycket mera och det är mentalt påfrestande. Det kanske är likadant för dig... Gjorde fel i december som jag fortfarande betalar för, för jag var rent ut sagt "dum i huvudet" mot mig själv återigen och jag lär mig väl aldrig att acceptera och vill inte acceptera detta... Ja det är jobbigt att behöva försvara sig men då jag fått ta så mycket skit och bara tagit emot är det skönt att ha denna kanalen där jag äntligen kan försvara mig, det är ändå skönt att skriva av sig. Hoppas du med får/har en bra dag! <3
MEalltidvila

Postat av: Ingela

Publicerad 2019-02-20 12:49:12

Till slut har man inget annat val.
Vila är ett måste.
För det mesta i tystnad och helst utan synintryck, då ögon och hjärna fort blir utmattade.
.
Jag kan förstå att du grämer dig nu så här med facit i hand, när du ser hur din vilja att vara duktig och 'pusha dig själv framåt' gav bakslag och försämring.
.
Det är samma här.
.
Hade vi vetat bättre då,
hade vi kanske mått lite bättre nu?
Ja, om inte annat, så vill man berätta för dem som ännu inte hunnit försämras lika mycket:

- Lyssna på din kropp!
- Respektera när hjärnan
säger ifrån!
- Du är inte duktig när du
pushar tvärt emot vad
kroppen signalerar (det
handlar inte om elitidrott
här).
- Du är duktig när du är
lyhörd för kroppens och
knoppens signaler, och
anpassar aktivitetsnivån
inom de gränserna.

(Något som för övrigt är väldigt lätt att säga, och väldigt svårt att göra, då man alltid har mer vilja än kapacitet.)

Kramar från en MEdvandrare som inte trampar särdeles långt.

Svar: Så är det att till slut tar det stopp och numera tar det stopp fort. Jag kan ändå sitta med datorn fast jag är helt hjärntrött och har syndimma, för jag vill så gärna skriva eller svara här och jag vet att det är dumt på alla sätt... Jag känner mig så fången att det inte finns några ord som kan förklara det... Fast jag vet vad jag borde göra så gör jag inte rätt alltid och till slut är det bara kraschen kvar som kommer... Kramar till dig fina MEdvandrare <333
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela