MEalltidvila.blogg.se

ME på Nyhetsmorgon igen...

Publicerad 2018-01-22 08:54:00 i Personligt,

Tittade på Nyhetsmorgon idag och de tog upp ME igen. Ordförande för Läkarförbundet Heidi Stensmyren var där och Socialminister Annika Strandhäll var inbjuden men kunde inte komma då hon skulle lämna sina barn till skolan. 
 
Maria och Jesper ställde många bra frågor och tryckte på. Om de/vi fick några bra svar vet jag inte direkt, det var bara deprimerande att lyssna på allt. Att hon Heidi säger att det är frustrerande men hon sitter där frisk och har ingen aning och svamlar och försöker hitta bra svar...
 
Vi, mannen och jag blev så irriterade på att Annika Strandhäll inte kunde komma att han skrev till henne på messenger. 
 
Hej

Vet du hur många mammor och pappor det finns i Sverige som så gärna skulle velat gått till dagis med sina barn idag? Eller kanske bara orkat leka och prata med dom en stund... nej dom kan inte för dom har ME. Kunde du inte fixat lämningen och visat dessa respekt?

Min fru fick ME 1996 och diagnosen först 2014 för att ingen läkare tog henne på allvar, hon får ändå ingen hjälp och den lilla hjälp hon kan få är det över 1 års kö till, hon blir sämre och sämre hela tiden. 

Det finns tusentals sådana här exempel i Sverige! Nu är det dags att du visar dessa respekt och tar dem på allvar! 

Hälsningar 
 
 
Jag fick gråten i halsen och tårarna kom... ingen kan förstå hur illa bemötta vi med ME i de flesta fall blivit. Detta är ett öppet sår och när jag tänker på det blir det övermäktigt. När jag läser om andra så gör det också ont. Det är ingen som kan förstå som inte varit i denna sitsen...
 
Jag har så mycket att säga men får inte fram det i text ens...
 
Är grymt imponerad av Jesper och Maria för att de är så pålästa om sjukdomen och allvaret. 
 
Vill du se klippet så är länken här:
 
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3952754?utm_medium=social&utm_source=nyhetsmorgon_fb&utm_campaign=nyhetsmorgon&linkId=47209805
 
 

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2018-01-22 10:29:11

Håller helt med dig och din man! Så trött på att Annika Strandhäll hela tiden kommer undan. Jag är sängliggandes och har hemsjukvård men blir nu nekad sjukpenning, villet Standhäll och regeringen är ansvariga för. Att jag nu blir nekad sjukpenning är att en läkare på FK som är neurolog i linköping förnekar att ME/CSF finns hon anser att den är påhittad.
Stor karm till dig och din man för att ni kämpar för oss alla💗Önskar dig arbetsprovet går bra kram Johanna

Svar: Herregud det är ju inte klokt det du skriver! Vad ledsen jag blir för din skull <3 Att behöva vara orolig för att få sjukpenning och nu som i ditt fall inte få något, det är fruktansvärt samtidigt som du är svårt sjuk. Att få höra att ME inte finns, jag förstår inte hur de tänker, de läkare som säger så, de kan ingenting och borde inte få vara läkare. De i regeringen har ju själva inget att oroa sig för, de har höga löner, försäkringar och själva skulle de aldrig bli ifrågasatta när det gäller sjukpenning ens. Hur kan de se sig själva i spegeln på morgonen när de behandlar sjuka på detta sättet... Massa styrkekramar till dig fina MEdkämpe, önskar så jag kunde hjälpa dig på något sätt <333
me alltid vila

Postat av: Katarina

Publicerad 2018-01-22 11:49:16

Varmt tack för att du länkade till inslaget i Nyhetsmorgon! (Jag hade en usel natt o klarade inte att gå upp i morse o se det live).
Såå bra att din man skrev meddelandet till Annika Strandhäll! ⭐️
Hoppas att hon kan ta en stund av sin ”dyrbara” tid o få en ny chans att prata om vår sjukdom.
Håller med dig om att H Stensmyren mest svamlade o gissar att hon inte läst på om ME el satt sig in i senaste forskningen vilket hon verkligen borde ha gjort...
Är så tacksam trots allt för att det nu sätts fokus på vår sjukdom. Måtte det inte stanna av bara utan fortsätta belysas o också hända stora förändringar för oss alla svårt ME-sjuka. (Jag förväntar mig även att den bloggande barnläkaren snart ska göra en pudel i allt elakt o total brist på okunskap som gjort att han därigenom skrivit helt horribla saker o förtalat vår sjukdomsgrupp)...Ledsen också för att Johanna blivit bemött av en neurolog på detta sätt, måtte även denna läkare få stå i skamvrån fram över.

Många varma kramar till dig fina MEdkämpe o till din man som har ett stort engagemang i vår sjukdom <333

Svar: Hoppas du sov bättre denna natten som var! Jag blev lite paranoid idag och tänkte att det kanske var dumt att skriva ifall hon kan sätta någon att börja jaga mig igen och dra in min sjukersättning. Inget förvånar en ju längre... Ja det är fantastiskt att vår sjukdom syns i media så mycket nu, de måste göra något för oss, så vi får något hopp och kan behålla det. Den hemska barnläkaren tror jag inte kommer göra någon pudel, han är för dum för det och kommer säkert envist hålla fast i det han tycker. Han lyckades ju få bort Gottfries så de inte fick vara landstingsanslutna längre. Jag bara väntar på att han snart kommer med sitt pådrag... Ja blir med ledsen för Johannas skull och läste om en annan idag som också fick ett hemskt bemötande från en Neurolog... Om vi bara fick en säker biomarkör då jäklar får de skämmas! Det kommer en snart tror jag. Är så glad för att OMF fått 1 miljon dollar till forskningen. Många kramar tillbaka och hoppas du får sova gott inatt <333
me alltid vila

Postat av: Lisali

Publicerad 2018-01-22 11:58:12

Ännu ett bra inslag som visar vårdens stora brist när det kommer till kunnakap och vård av ME sjuka.... Hoppas på blåslampan dom pratar om👍🏻 & Tack för tippset!
Kram Lisali

Svar: Ja det var ett bra inslag som vi hoppas får massa uppföljning så de inte släpper taget utan hjälper oss. Jesper tryckte verkligen på och vi behöver den där blåslampan! Det var så lite så... Många kramar fina MEdkämpe <333
me alltid vila

Postat av: Fina Stina

Publicerad 2018-01-23 14:33:41

Svår PEM efter besök på vårdcentralen för nytt sjukintyg.

Denna sjukdom alltså.

Mycket ME i media nu. Får mina känslor att röra sig mellan hopp och förtvivlan i rask takt.

Tänker igen på bilden du lagt ut med en norsk läkare/forskare. Sanningen om ME SKA att komma fram. Vi SKA att få upprättelse.

💜💜💜💜💜

Svar: Det är så hemskt med PEM, jag får nästan ångest när jag tänker på det. Kommer säkert få det igen efter eller under arbetsprovet jag ska göra. Jobbigt att veta och när man har en bit att åka. Hua... Hoppas du snart får må bättre <3 Ja den bilden är så hoppgivande för mig! Vi är på gång nu och hoppas det kommer till en förändring för oss, det måste hända! Många kramar <333
me alltid vila

Postat av: Fina Stina

Publicerad 2018-01-23 14:36:35

Lite tragikomiskt...när jag skriver ME blir det rödmarkerat...

Sjukdomen som inte finns liksom...

En dag ska varenda stavningsprogram känna till ME!!!!!

Och varje läkare, varje anställd på FK, helst varje människa...

Svar: AMEN och PUNKT på det...
me alltid vila

Postat av: Liza

Publicerad 2018-01-24 00:23:54

Hej, Jättebra att du tar upp de här inslagen på tv. Vi är så många som inte kan titta på tv längre pga svår ME och då är det skönt att åtminstone kunna läsa lite om det. Apropå arbetsprovet undrar jag om jag får maila dig en viktig hälsning fr min man som är läkare och ibland har ME-patienter? Han vill ej visa sina uppgifter här för då kan han få problem. Men det är viktigt det han vill säga dig. Kan förklara mer i mailet. Många kramar!

Svar: Hej, Tack för att du skriver till mig. Ledsen att du är så dålig att du inte kan se på tv längre. Jag kan inte alltid göra det heller och att förlora det helt vore hemskt...

Maila mig gärna på [email protected]

Ska göra arbetsprovet imorgon, åker hemifrån vid 12, om jag inte haft en hemsk natt, så hoppas jag hinner få mailet innan dess. Många kramar 💙💙💙
me alltid vila

Postat av: Johanna

Publicerad 2018-01-24 10:44:42

Tack❤

Svar: 💙💙💙
me alltid vila

Postat av: Johanna

Publicerad 2018-01-24 10:44:43

Tack❤

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela