MEalltidvila.blogg.se

Goda råd...

Publicerad 2018-02-13 05:20:08 i Personligt,

Vad har du fått höra för "goda råd" från friska människor, eller från de som varit sjuka och blivit friska? Under tiden jag har varit sjuk har jag fått höra...
  • Du ser inte sjuk ut
  • Du måste vilja bli frisk
  • Du försöker inte ens
  • Du måste komma ut mer
  • Tänk på vad du äter eller inte äter
  • Du måste motionera och ha en vilja av stål
  • Du är psykiskt sjuk
  • Tänk inte så mycket
  • Vad gör du hela dagarna
  • Allt händer av en anledning
  • Var inte så negativ
  • Kom igen nu
  • Vi är alla trötta
Jag har säkert glömt något men vad är det att komma ihåg...
 
 

Kommentarer

Postat av: Annica

Publicerad 2018-02-13 08:25:17

Det är inte lätt det här med alla råd man får när man blir sjuk.❤️❤️❤️
Eftersom man aldrig tidigare varit i en så svår och jobbig situation lyssnar man och letar med ljus och lykta efter en väg ut ur sjukdom och dåligt mående.
Jag har mött många som har sagt att de inte kan förstå att jag är sjuk.Då handlar det om korta möten.
Men de som träffat mig mig en lite längre stund,då utmattningen slår till och jag inte kan sitta på stolen längre,jag börjar må dåligt av att lyssna och koncentrera mig,värken slår till och illamåendet ,de förstår.
Goda råd om vila/motion där man för höra att vila blir man bara tröttare av och där för mycket motion ger en ännu sjukare och mer utmattad kropp och hjärna.
Det som hjälper mig mest är mina närmaste som bara finns där.Lyssnar när jag behöver prata,tröstar när jag behöver gråta,får mig att skratta så jag orkar kämpa vidare och hjälper mig med allt det praktiska här i livet som jag inte klarar av.
En fantastisk läkare som lyssnar med empati och hjärta och låter mig få känna att det är ok att det tar tid att bli frisk och möter på ett sätt som inte får mig att tappa min värdighet trots sjukdom.
Kan bli stressad av alla råd om att tänka positivt.Jag kämpar med näbbar och klor,själ och hjärta för att överleva i min egen sjuka kropp.
Men visst är jag glad de dagar då tankarna känns ljusare, det känns lite lättare i hjärtat och jag tror någonstans djupt inom mig själv att det kommer bättre dagar.
Det är inte lätt att ha modet att lyssna till sig själv.
Men orkar man tror jag det är det bästa.
Tror det kan vara svårt för en omgivning att förstå hur utmattning och ME fungerar i praktiken då måendet varierar så i grad och omfattning.
Det minsta utomstående kunde göra är att lyssna och lita på de berättelser vi har om hur vi mår.
Var rädd om dig
❤️❤️❤️
Kram från
Annica

Svar: Nej det är inte lätt med alla så kallade goda råd. Många är i all välmening såklart men säg det man inte tänkt på själv liksom. En del är rent elaka. Många sjukdomar syns inte utanpå, kan räkna upp en hel del så varför ens säga det till en person som är sjuk kan man undra. Jag har vid viktiga möten fokuserat all min kraft på att klara av det mötet just för att jag inte vill vara sjuk och för att jag tvingats förklara mig. Önskar att jag fått ett helt annat bemötande många gånger. Vid min utförsäkring vart jag tvungen att ta mig till arbetsförmedlingen för två möten. Mannen körde mig dit och jag orkade inte ens stå upp i väntrummet, fick gå utanför och sätta mig för det fanns ingen ledig stol. Ändå tog jag mig dit för jag vart tvungen på två möten. Minns hon på AF och även min första hl på FK som var mycket förstående, de var så snälla mot mig. Hon tog även reda på mer om ME diagnosen och skrev så bra i sitt utlåtande. Vissa människor har ett stort hjärta eller kanske bara ett hjärta... Nu spårade jag ur helt känner jag. Men ingen vet att inför ett möte är det enda jag gjort den dagen är att göra mig i ordning och sätta på mig kläder och ingen ser mig efteråt hur jag måste bara lägga mig resten av den dagen... Som du skriver så kämpar vi med näbbar och klor för att få tillbaka livet... Det är så lätt att komma med massa råd men vet man inget om sjukdomen bör man hålla truten och tänka efter innan man talar. Hoppas du får en så ok dag som möjligt! Många kramar <333
MEalltidvila

Postat av: Nilla

Publicerad 2018-02-13 10:08:49

En läkare sade till mig att jag skulle gå hem och handarbeta istället för att känna efter 😜 Annars är det väl samma som du hört. Det är absolut inget fel på viljan att bli sjuk hos oss men det verkar friska ha svårt att förstå. Kram

Svar: Herregud alltså... Jag har läst om din rad flera gånger och antingen fattar jag den inte eller så har du skrivit fel och menar inget fel på viljan att bli frisk... Läste i din blogg att du fortfarande har mycket hjärndimma med. Många kramar fina du <3
MEalltidvila

Postat av: Katarina

Publicerad 2018-02-13 22:17:35

Har också hört flertalet av de ”goda råd” som du räknat upp. Kan väl lägga till det klassiska också, = ”du måste acceptera din sjukdom”... Inte lätt att acceptera denna sjukdom när man i perioder knappt tar sig mellan sängen o toaletten : ( Jo, vet ju vad som gäller med acceptans men gudarna ska veta att det inte är lätt.

Många kramar fina vän <333

Svar: Tror inte jag har hört just den eller så har jag inte lyssnat... Jag kan inte heller acceptera och tror inget blir bättre av det heller för det känns som att liksom ge upp. Jag kan inte acceptera det bara. Jag kanske inte har fattat grejen med det bara eller kanske är det så att de mår lite bättre än vad vi gör och kan göra saker fortfarande. Det är ju ändå rätt stora skillnader i vilken grad av ME man har... Många kramar fina du <333
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela