MEalltidvila.blogg.se

Våga fråga...

Publicerad 2018-04-05 01:40:00 i Personligt,

På sista tiden har jag fått höra att många frågar mannen hur jag mår och har det. Det är väldigt kul att de både vågar fråga och bryr sig, många av de vet jag inte alls vilka de är ens och ofta är de män. Det är inte många andra som direkt bryr sig så jag blir faktiskt glad att någon frågar fast de inte känner mig. Mamma berättade också att hennes gamla arbetskamrater frågat om mig när hon träffat dem förra veckan, sånt värmer för jag känner de ju inte själv. Senast igår var det en man som frågade mannen hur jag mådde och denna personen kände själv en ung kvinna som hade ME och hon hade cirka tre timmar om dagen, men hur aktiv hon kan vara under de timmarna vet jag inte. Men vi som kan ME fattar direkt och förstår varandra i det...
 
Jag fattar att sjukdomar är egentligen det sista man vill prata om så därför värmer det lite extra...
 
Det kanske beror på att jag bloggar och är öppen som en del vågar fråga. Jag är en person som tycker att man ska kunna prata om allt och tycker inte att sjukdomar ska vara tabu eller skämmigt vad det än gäller och inte heller backar jag för att prata om döden. Men visst är detta helt upp till var och en men jag förstår inte de som döljer det och kanske till och med för sina nära anhöriga om det går. Min far är ju ett exempel på det, han visste att han skulle dö men ville inte höra av sig, tack för det liksom, var jag inte värd mer...
 
Samtidigt som jag vill glömma bort omvärlden att den finns där ute för att skydda mig själv så blir jag ändå lite glad att det finns de som fortfarande frågar om mig...
 
Till exempel så igår var mannen förbi Ikea på hemvägen från mitt älskade Kalmar och han vet hur mycket jag hade velat vara med och se både lite av Kalmar och allt på Ikea typ. Det är sånt jag hela tiden måste förtränga då mitt liv är här hemma innanför dessa väggar helt ofrivilligt i tvångsvila nästan 24/7...
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-04-05 08:02:35

Tack för att du så öppet skriver hur det är och hur tankarna går. Jag liksom du känner att det är viktigt att prata öppet om livet som kronisktsjuk. Du finns ofta i mina tankar❤️
Är just nu i Jönköping på ”smärtrehab” har bara varit åå introduktion ännu så vi får se hur detta går.
Kram Malin Q

Svar: Tack för att du läser och stöttar. Så du är där nu, jag ska hålla tummarna att det kommer gå bra för dig där och att det ger något framförallt. Var rädd om dig bara! Många kramar <3
MEalltidvila

Postat av: Katarina

Publicerad 2018-04-05 14:55:50

Så värmande att människor i din omgivn frågar hur du mår, betyder ju såå mycket <3
Hoppas o tror att det som tagits upp om ME i media nu också gör att fler får förståelse o intresse för vår sjukdom.
Ledsen för det du beskriver om din pappas sjukdom o att han inte berättade, väldigt sorgligt.
Förstår din längtan till Ikea (o Kalmar) skulle också önska att klara ett besök till Ikea, var nog 6 år sedan sist för mig.

Varma kramar fina MEdkämpe o ta hand om dig <333

Svar: Ja det är väldigt snällt att de frågar fast jag inte ens känner dem. Jag tror faktiskt att allt i media om ME på sista tiden har gett något. Sedan tror jag att det var en kurs i Sthlm för läkare som kunde anmäla sig från hela landet där det handlade om skillnaden mellan ME och Utmattningssyndrom, hoppas många anmälde sig till det... Ja min far, jag visste att han hade obotlig cancer men jag trodde inte han skulle dö när han gjorde det för det gick fortare än väntat för mig och vad läkarna tidigare sagt men alla kanske får glädjekalkyler när de inte vet... Om han ville såra mig så lyckades han i alla fall... Tror det var 6 år sedan jag också var på Ikea, minst. Hoppas vi en gång kommer få gå där utan sjukdom! Många varma kramar fina vän <333
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela