MEalltidvila.blogg.se

Överkänslig...

Publicerad 2017-11-06 22:56:00 i Personligt,

Någon kanske tycker jag är överkänslig och överreagerar när det gällde min dödsångest. Jag kan säga att själv kände jag mig dum också och sa det till mannen med. Blev rädd för mina egna tankar ett tag. Mycket berodde nog på att jag inte sovit på så länge att det var därför det hände. Sedan är jag också sjuk varenda dag och orkar inte stå upp särskilt länge, tycker någon att det är konstigt så byt kropp med mig, ta min ME kropp, ta min insomnia, ta alla mina andra sjukdomar och upplev det jag gör varenda dag, varenda natt...
 
Men jag tycker det är så hemskt att höra om när de dör på grund av ME för det är så nära och det händer ju på riktigt. Det är inte jättevanligt men det händer. Även självmord händer och det är en direkt koppling till ME:n och hur svårt det är att leva med det beroende på hur sjuk man är. 
 
Jag vill ju också stötta de som sitter i samma situation som jag är i, självklart vill jag det och gör efter min förmåga. Jag vill också stötta mina nära och de vänner jag har med deras problem. Ingen är fri från problem och andra sjukdomar kan också vara jobbiga och värre än mina. Jag har det inte värst i världen och det är ingen tävling heller. Ingen behöver tycka synd om mig, det är inget jag vill...
 
Jag råkade få dödsångest och jag berättade om det. Jag har även ångest ibland och är en hsp högkänslig människa...
 
Har alltid fått höra att jag är så känslig och överkänslig, vilket inte varit i en positiv anda så att säga. Ja jag är det och det är inget jag kan hjälpa. Många människor har varit jäkligt dumma mot mig också och betett sig som svin vilket inte gör det bättre heller. Då är jag hellre snäll och känslig än en elak beräknande människa. För det behöver jag inte vara en mes, jag kan vara stark också. Har varit förut i alla fall och det måste jag vara nu med för att orka leva som jag gör nu. Inte för att jag brukar tycka jag är speciellt stark och absolut inte just nu...
 
Jag grät när jag vaknade sista gången idag för att jag är så trött/svag men kan ändå inte sova, då är man inte stark...
 
Många tror säkert det är därför jag har ME, då kommer det där psykiska fram igen. De som tror det kan ingenting om ME och den dagen vi får genomslaget med en biomarkör, den dagen ska jag dricka champagne hur dåligt jag än mår...
 
 
 
 (Bild från internet)
 

Kommentarer

Postat av: Katarina

Publicerad 2017-11-07 17:51:13

Nej, du överreagerar verkligen inte.
Du och vi andra som lever med denna helvetessjukdom har all rätt att både känna dödsångest och känna alla andra känslor som hör ihop med svår kronisk sjukdom. Jag har under många år med denna sjukdom försökt "spela" stark men har under senaste tiden gråtit så mycket då all sjukdom o det märkliga liv jag lever kommit ikapp mig.
Du stöttar både mig o många andra med att du så starkt o rakt berättar om ditt mående, du är sååå viktig, det vill jag att du ska veta <3
Så kloka ord det du skriver om att du hellre vill vara snäll o känslig än elak o beräknande, jag instämmer helt!

Bra idé om att dricka champagne den dag en biomarkör kommer (trots att jag inte tål alkohol längre med denna sjukdom ; ) Ser så mkt fram mot den dagen o att många då kommer tvingas öppna sina ögon!

Många varma kramar fina vän <333

Svar: Tack Katarina för att du skrev detta. Det är inga andra som förstår... Får tårar i ögonen varje gång jag läser detta... Känner igen mig så med att spela stark och försöka hålla ihop... Jag dricker inte heller alkohol, har tagit en liten klunk vin de senaste sex åren. Har också reagerat dåligt på alkohol men inte förstått eller haft kunskap om varför det hände, nu vet jag att det beror på histamin. Men om/när vi får en biomarkör ska jag ta en klunk i alla fall bara för att fira! Många varma kramar tillbaka fina du <333
me alltid vila

Postat av: Malin

Publicerad 2017-11-08 21:09:20

Den dagen skålar jag gärna med dig 🥂. Stark är du, alla med ME som kämpar varje dag är starka❤️.

Svar: Du är välkommen hem till mig om/när den dagen kommer så kan vi skåla ihop! <333
me alltid vila

Postat av: Annica

Publicerad 2017-11-09 15:09:07

Kram 😍

Svar: Kram <333
me alltid vila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela