MEalltidvila.blogg.se

Ikea och Gekås...

Publicerad 2017-11-13 04:07:00 i Personligt,

Igår var mannen på Ikea och alla som känner mig vet att jag älskar att gå på Ikea. Vem gör inte det?! Nu kommer jag inte ens ihåg när jag var på Ikea sist, det är många år sedan vet jag. Men jag har varit där under min långa sjukskrivning innan jag blev så här dålig som jag är numera. Har ett svagt minne om att vi tog lite genvägar och gick inte runt hela sista gången jag var där...
 
Jag älskar också Gekås i Ullared. Vem gör inte det?! Vi har varit där också innan jag blev för dålig och innan vi visste om att jag hade ME och att jag hela tiden försämrades av ansträngningar även om jag gjorde sånt jag tycker är kul. Vi åkte dit när det var lågsäsong och mycket mindre folk, mannen körde givetvis och vi bodde i en stuga där, allt för att underlätta och för att göra något jag tycker är kul. Men jag fick suddig syn och blev utmattad bara jag kommit till kosmetika avdelningen och ni som känner till Gekås vet att det är inte långt in i affären. Jag minns det i mitt minne att jag tänkte NEJ inte redan, snälla inte redan, sedan stod jag stilla och andades en stund. Vilade sedan där möjlighet fanns, fikade också. Minns att det inte fanns några stolar eller bänkar på väg utåt från affären och det var en plåga...
 
Idag kommer jag ju inte utanför huset men jag längtar så tills den dagen jag kan få gå på Ikea eller åka och bo i en stuga i Ullared och gå på Gekås. Men om jag hade fått välja på att bli frisk och aldrig kunna besöka dessa ställen någonsin igen hade valet varit lätt, synd bara att det inte går att välja på det sättet...
 
Jag kan tänka mig att många har fördomar mot att gå på Ikea eller åka till Ullared för att shoppa på Gekås när man är sjukskriven eller är sjukpensionär. Jag fick pikar minns jag men de vet inte hur jag mådde eller hur långsamt vi fick ta det. Ska tilläggas också att det är väl det enda jag gjort under min sjukskrivning. Vi har inte ens kunnat resa till andra länder som många gör, det har aldrig varit möjligt för mig under denna tiden. Att jag ens har kunnat besöka Ikea och Gekås är bara med hjälp av min man för han ville jag skulle få göra något kul, på egen hand hade det varit omöjligt...
 
Jag klarade mera då men kunde absolut inte arbeta och det är skrämmande hur lite jag klarar idag...
 
 
(Bild från facebook)
 

Kommentarer

Postat av: Mannen

Publicerad 2017-11-13 06:49:09

Om vi bara kunde bytt kropp för en dag... ❤️

Svar: <3 <3 <3
me alltid vila

Postat av: Ann

Publicerad 2017-11-13 07:00:01

Håller med Mannen, tänk om vi hade kunnat turats om att vara i din sjuka kropp, då hade det varit så mycket lättare ;-)
Då hade jag hoppat in i din kropp nu så du kunde hjälpa mig och inreda nya huset med tapeter och sånt för det är du så bra på. <3

Svar: Ja det hade underlättat på många sätt :-) Hade gärna hjälpt dig för jag tycker det är så roligt men det blir inte alltid bra för det... Om du vill kan du alltid messa ifall du är tveksam om något, det hade varit kul. Ska bli spännande att se ditt hus sen, det får bli via FaceTime någon gång. Kramar <3
me alltid vila

Postat av: Anki

Publicerad 2017-11-13 11:55:17

Åh känner igen det så väl.
Jag älskade ullared. Kanske inte det folk tycker man bör längta efter men det var verkligen något jag uppskattade när vi tog en minisemester dit.
Vi åkte dit varje år.
60 mil tur och retur.
Men jag fick karusellyrsel och blev "åksjuk" och yr jämt där inne. Sov som utslagen i bilen hem.
Längtar oxå efter det gula varuhuset som en del av resten av livet man önskar få tillbaka en dag ❤️
Kämpa på 💛 kramar

Svar: Ja visst är det kul där! Jag blir alltid avundsjuk när jag hör folk som åker dit... Ja klart vi längtar efter hela livet liksom, tänk att bara vara fri och kunna göra det man vill och helst bara umgås och ha kul på alla sätt! En dag... Kämpa på du med, många kramar <3
me alltid vila

Postat av: Katarina

Publicerad 2017-11-13 20:01:07

Jag längtar också såå mycket efter att kunna gå runt på Ikea, vilken känsla att klara detta utan att bli yr, svimfärdig och se suddigt (som du beskrev vid ditt besök på Gekås).
Att klara en vanlig shoppingrunda med lite klädprovningar o en trevligt fika efter vore också fantastiskt. För att inte tala om att kunna klara en utlandsresa... Hoppas att vi alla som är i samma situation ska kunna få livet tillbaka, åtminstone till en sån nivå att vi kan klara lite av det som alla friska tar för givet att de ska göra varje dag...
Många varma kramar <333

Svar: Ja tänk, vilken känsla att slippa må dåligt och bara vara liksom fri utan att behöva lägga en tanke på sjukdomen ens... En dag, det måste vända på något sätt, vi måste få våra liv tillbaka och bli fria! Många kämparkramar till dig <333
me alltid vila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela