MEalltidvila.blogg.se

Jag ska klara detta...

Publicerad 2017-02-26 02:00:00 i Personligt,

Jag ska klara detta... Vet att min psykoterapeut hade rättat mig till att säga; jag kommer klara detta, men jag kommer inte ihåg varför hon ändrade mig. Kanske var det för att kommer låter snällare än ska... Tror det var så. Ok jag KOMMER klara detta...
 
Mina svettningar/frossan håller på att minska, även yrseln. Kan i och för sig inte räkna svettningarna än men ska skriva ner dem på papper för att börja följa upp mer noga och se om jag kan hitta något mönster. Ska bara komma ihåg det med... 
 
Det är fortfarande extra jobbigt att duscha och jag sitter och flämtar efteråt. Försöker dölja lite för mannen men vet inte varför egentligen för han vet ju allt, fast ibland blir han rädd och då vill jag vara stark inför han, men ibland orkar jag inte heller vara stark och då blir han stark åt mig, vi turas om liksom. Han brukar kamma mitt hår åt mig så jag slipper lyfta med armarna över huvudet mer än nödvändigt. Sen bytte jag till nya myskläder, har bott i pyjamasar rätt länge nu... 
 
Har en sämre sovperiod nu igen och vaknar 1 gång i timmen minst och har svårt att somna om... Just nu somnar jag runt 4-6 på morgonen.
 
Jag förstår inte hur jag skulle ha klarat mig om jag var ensam och som tur är så är jag ju inte det... 
 
 
En kort förklaring vad PEM betyder, det kan hålla på i månader... En ME vän till mig beskrev så mycket mer vad detta egentligen innebär men jag orkar inte hitta orden själv. 
 
Fick tillåtelse att låna hennes text så här kommer den;
 
En av de viktigaste och värsta kardinalsymtomen vid ME!

Jag märker att folk inte riktigt förstår innebörden av detta och vad detta verkligen INNEBÄR för oss. Många tror att vi ME-sjuka blir "bara lite trötta" och tror att vi återhämtar oss och är på G igen efter "lite vila." Så ÄR DET INTE!
A l l a våra tiotals symtom som vi lever med dagligen, varje minut av våra liv, blir MYCKET VÄRRE, efter till synes liten ansträngning, och OUTHÄRDLIGA för oss med: hjärnfeber, susning i hjärnan, feber, migrän, värre ljus och ljudkänslighet, mjölksyra i alla våra muskler så vi tappar benen under oss och kraften i armar och händer, blir disträ och disconnected, totalt utmattade, ibland tappar talförmågan, synen blir suddig och oklar, får infektioner, influensasymtomen förvärras (som vi lever med dagligen år ut år in) och vi blir så här kraftigt försämrade i minst flera dagar, oftast veckor ibland månader. Vid upprepade Push -> Krasch -> PEM finns risken att vi aldrig återhämtar oss och kan hamna i ett komaliknande tillstånd. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2017-02-26 05:01:20

Det är inte lätt när det är svårt...:( <3 kramar <3

Svar: Nej det är inte lätt... Kramar till dig med <3
me alltid vila

Postat av: Nilla

Publicerad 2017-02-26 08:46:46

Kram 💖

Svar: Kram <3
me alltid vila

Postat av: Katarina

Publicerad 2017-02-26 09:00:15

Stor kram💗

Svar: Kram <3
me alltid vila

Postat av: Annica

Publicerad 2017-02-27 15:20:24

Hoppas du klättrar upp lite grand i ditt mående.
Bra förklarat det där med ME.

kram kram

Svar: Tack Annica! Kram <3
me alltid vila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela