MEalltidvila.blogg.se

Andra vaccindosen tagen...

Publicerad 2022-01-28 15:22:39 i Personligt,

I tisdags fick jag då min andra dos av Pfizers vaccin. Allt gick bra men jag hade ångest denna gången också fast mindre än första ändå. Hade eget rum och en läkare fanns redo runt hörnet ifall att, sjuksköterskan stannade kvar hos oss säkert en tjugo minuter och totalt stannade vi där 45 min. Blev väldigt väl omhändertagen denna gången också. Fick ont i armen tidigare än förra gången men ändå inte lika skarp smärta och ökade influensakänningar på kvällen. Onsdagen var rätt ok, fast jag är ju van, då vilade jag bara på grund av smärtan. Men fick en stor krasch på torsdagen med syndimma och allt då jag inte fick i mig mat i tid och mår inte bra idag heller. Orkar inte göra någonting och är nu rädd för hur länge detta kommer sitta i...
 
Funderar på om vaccinet har skadat mig också...
 
Vet inte om andra reagerar på just detta med mat i tid? Jag äter tre gånger per dag men just lunchen är superviktig att jag får inom tre timmar max från frukost. Jag känner hur orken bara försvinner från både kropp och huvud, svårt att förklara men jag blir riktigt dålig alltså. Så har det varit för mig väldigt länge även när jag orkade arbeta men då klarade jag i alla fall fyra timmar innan jag gick ner i energin så pass att det blev jobbigt...
 
Så nu är det bara att invänta tills om eller när detta går över. Känns så oroande även om jag inte ska oroa mig för det också tar energi men det handlar om livskvalitet. Varje procent är livsviktig för mig. Och ska jag kunna åka till Bragée i mars så kan jag inte må så här, det går bara inte...
 
Är ändå glad att andra sprutan är tagen och att jag snart kan få träffa andra människor igen, speciellt mina barn då, vi har två jular och massa födelsedagar att fira i efterhand. Har haft en jäkligt lång karantän här hemma, första året gick superbra men 2021 not so good. Åkte på en depression som nu har börjat lätta lite. Mer om det en annan gång...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Louise

Publicerad 2022-02-08 11:32:23

Oj vilken igenkänning på det där med maten. Du beskrev det som om jag skrivit det själv. Skulle nästan behöva äta lunchen så fort jag svalt frukosten. Sen blir det en rejäl dipp även på em och väntar jag för länge med middan tuppar jag nästan av, kan knappt stå upp, blir skakig, svettig, yr osv och sen kan det hålla i sig även dan efter om det blivit riktigt illa. Man kan tro att man har diabetes och problem med blodsockret men det har jag kollat så många gånger och det är stabilt o bra.
Har varit dålig på att kommentera och skriva till dig senaste tiden, orken har inte riktigt funnits, ska försöka bättra mig...men jag följer o läser :-)
Varma kramar! Jättefin bild på dig!

Svar: Mycket intressant att du är likadan, det är helt sjukt. Precis som att energin bara går ner och ju längre tid det tar innan maten kickar in ju sämre mår en. Jag har heller inga problem med diabetes eller blodsockret vad jag vet, har kollats förr. Nej, tänk inte på att du måste kommentera det gör man när man orkar och vill utan press. Förut när jag fick många kommentarer så brukade jag tänka "nej snälla skriv inget, jag orkar inte svara", för jag vill gärna svara till dem som skriver till mig. Men numera skriver ju mest Katarina och kanske någon mer och det är ok. Har varit så rädd att få det där trollet efter mig igen också men har ju varit lugnt ett tag fast jag tror människan är inne och läser ändå... Många varma kramar till dig också och kämpa på men var rädd om dig! <333
ME alltidvila

Postat av: Anna

Publicerad 2022-02-12 22:46:20

Hej! Jag har nyss blivit diagnostiserad med ME. Jag undrar om du också upplevt försämring/dipp/crash efter vaccineringen. Jag fick min dos två i maj, fick en jättecrash och har fortfarande inte repat mig och vågar därför absolut inte ta någon mer dos!! Jag bor i Region Kalmar och här finns ingen speciell mottagning för ME, neurologen tar inte emot, så jag får gå på vårdcentralen hos min husläkare (som inte kan något om ME alls), och hen tror inte att det kan påverka eller ha något samband. Har inga andra kontakter som jag kan diskutera med, därav denna kommentar. Nyfiken på hur du upplevt det hela! Hoppas du har en bra dag 🤍 Vänligen, Anna

Svar: Hej Anna! Ledsen att du också har ME, det är en tuff diagnos att få speciellt om man inte har något stöd av vården. Har själv bott i Kalmar regionen så vet hur det är där... Till din fråga; jag märkte ingen försämring av dos 1 men av dos 2 tyvärr, fick en rejäl krasch. Är också tveksam till att ta dos 3, det är svårt att veta vad som är rätt men man vill ju inte bli svårt sjuk i covid heller och bli ännu mer försämrad pga det. Har inte kommit tillbaka till det som är mitt normala fast det kan också bero på att jag även har en depression som kommer och går, det har varit väldigt påfrestande år under pandemin iom att jag är väldigt isolerad och hemmabunden. Är du medlem i RME? Har du fb kan du också gå med i olika ME-grupper där du kan diskutera med andra också. Jag minns inte att jag har läst att någon skulle blivit svårt försämrad av vaccinet, en del har tom upplevt förbättring. Men jag lusläser inte allt heller... Hör av dig om du har fler frågor! Du kan även maila mig om du hellre vill det på [email protected] <333
ME alltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela