MEalltidvila.blogg.se

Stora Sköndals ME/CFS mottagning lägger ner.

Publicerad 2020-11-27 04:05:36 i Personligt,

Jag har ju skrivit om att jag stått i kö för att få komma till St.Sköndals ME/CFS mottagning i över fyra år nu har jag väntat. Fick en kallelse i mars som drogs tillbaka på grund av pandemin. 
 
Nu kommer de att lägga ner mottagningen 31 maj nästa år.
 
Denna väntan har varit hemsk. Först så väntade jag månad för månad, fick besked att det skulle ta ett år. Efter ett år och jag väntade på kallelsen, frågade, fick svar att det kan ta ett halvår till och så har det skjutits upp hela tiden. Efter tre år beslöt jag mig för att inte vänta längre för det var mentalt påfrestande för mig. När jag så fick kallelsen i mars i år så kände jag direkt att jag inte kunde åka pga pandemin och inom en vecka så ringde de upp och ställde in och sa att de inte fick ta emot utomläns just pga pandemin och att de skulle kalla mig i höst. Jag frågade om de inte kunde göra ett undantag och ha videosamtal med mig men fick svaret nej, de var tvungna att ha ett första möte på plats. Sen har jag inte hört någonting.
 
Jag kommer aldrig att få hjälp av dem eller det teamet utan jag får som vanligt klara mig bäst själv. Men det har jag fått göra sen 96 så har vanan inne kan man ju säga...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Sandra (sandifighter)

Publicerad 2020-12-05 12:37:22

Jag kan riktigt känna hur luften går ur en när en sån här sak händer. Tycker de borde ha gjort klart de som står i kö innan allt detta sker. Är så ledsen för din skull. Men som du skrev så har man alltid kämpat själv och på något sätt fortsätter man. Tänker på dig massor och skickar all styrka samt kärlek dun väg ❤

Svar: Tack snälla Sandra❣️skickar styrka, kraft o kärlek tillbaka❣️
ME alltidvila

Postat av: Katarina

Publicerad 2020-12-05 18:26:49

Så ledsen för att du inte hann få komma dit😢
Har inte riktigt förstått detta med stängningen. Är både alldeles tom, ledsen o frustrerad över hur det får gå till. Åter igen visar det sig att vi med ME inte har ”rätt” sjukdom o att vi ännu en gång skuffas undan trots ökad kunskap om hur svår vår sjukdom är.
Krasst sett, detta är vår fina välfärd i Sverige.😔

Många kramar till dig o alla som kämpar med svår sjukdom💗💗💗

Svar: Jag har inte orkat läsa om varför, bara skummat lite och då såg jag att det handlar om pengar främst. Såklart allt handlar bara om pengar jämt. Jag är med bara helt tom nu och orkar inte bry mig. Brageé ska ha ett webinar kl 17 som jag ska försöka orka titta på snart. Många kramar till dig <3
ME alltidvila

Postat av: Johanna

Publicerad 2020-12-07 16:20:44

Förlåt om jag låter arg och bitter, men vi har ingen välfärd kvar i Sverige längre.

Vården och alldra helst vårdcentralerna är katastroff, får bevis på det varje gång min mamma behöver hjälp, inget intresse, långa väntetider och där till felaktiga bedömningar.

7000:- döda i covid 19, gamla och sjuka som Sverige inte har skyddat pga så dålig äldrevård.

Ja och sedan sjukförsäkringen som vi betalar till på vår lön år efter år och och som så många ändå inte får ta del av.

A-kassan som tar upptill 6 månader att få ersättning från, människor med små barn som inte kan betala hyra eller köpa mat.

Existens minimum i EU är 14.000:- efter skatt, jag lever på ca hälften nu trots jobb sedan 17 årsåldern.

Vi har ett värdens högsta marginalskatter, kan inte förstå att friska människor som har ork inte protesterar mera.

Tråkigt inlägg men nu med nedläggningen av Stora Sköndal känns det som bägaren rinner över.

Varma kramar❤



Svar: Du behöver verkligen inte be om ursäkt för att du skriver sanningen. Jag håller med dig i allt. Jag har i stort sett tappat förtroendet för allt när det gäller sjukvård, äldrevård och allt med pandemin hur Sverige hanterat detta och hur många människor bara struntat i det. Jag vet inte vart medmänsklighet eller lika värdet finns längre, det är borta... Varma kramar tillbaka till dig <3
ME alltidvila

Postat av: Katarina

Publicerad 2020-12-10 10:42:19

Du har helt rätt Johanna! Ledsen för det som du o din mamma får gå/gått igenom.😔
Vårdcentralerna är katastrof också där jag bor o här får man vänta i 2-3 mån på att få en tid hos husläkare, detta oavsett svår sjukdom o när ytterligare sjukdom slår till. Var själv väldigt svårt sjuk för ett tag sedan o tvingades kontakta 1177 o de kontaktade 112 för att jag skulle få ambulans o komma till sjukhus, timmarna gick o inga ambulanser fanns att tillgå😢 Jag var för sjuk för att få bilskjuts o hamna på akuten i ca 10 timmar... Till slut orkade jag inte vänta längre utan fick klara mig själv i mitt fruktansvärda mående. (Detta var innan Corona-ökn skedde i min region).
Så jag instämmer i dina tankar S o i dina Johanna om att välfärden i Sverige har skalats bort undan för undan o våra skattepengar går till andra ändamål.
Tänker som du Johanna att det är tråkigt att friska människor inte gör mer för att protestera, sorgligt. Dessvärre upplever jag att många av dem är naiva o fortfarande tror att vårt land har en fungerande vård o välfärd...

Många kramar till er båda 💗💗💗

Postat av: Johanna

Publicerad 2020-12-10 18:20:34

Men fina Katarina❤Blir så ledsen😥 över att du inte fick den hjälp du har rätt till.

Att behöva söka akut för oss med svår ME kan nog ingen förstå vilken mardröm det är.

Ja blir så fruktansvärt arg och rädd att höra vad du varit med om, i Sverige 2020. Ja vården är en fullständig katastroff hoppas att många kommer att fatta hur illa ställt det är.


Jag hoppas enligt att du nu fått hjälp med det som drabbade dig Det är lilla nog med din svåra ME❤

Min region är näst hårdast drabbad efter stockholm, men människorna lever på som vanligt, helt fullt ute i julhandel. Får en Klump i magen varje gång mamma behöver ge sig ut.

Tack för att du delade med dig Katarina, tänker på dig och förstår hur oerhört jobbig den händelsen måste varit❤Många kramar till er båda två❤

Postat av: Katarina

Publicerad 2020-12-12 11:44:56

Tack fina Johanna för dina varma omtankar❤️
Ledsen att även din region är så hårt drabbad. Önskar att ALLA skulle ta sitt ansvar i denna hemska pandemi o respektera att kommande jul blir o ska vara en annorlunda jul.
Förstår att du blir orolig för din mamma när människor beter sig så respektlöst ute i samhället.😔
Tack också till dig som delar med dig.
Varmt tack också till dig S för att vi får ventilera våra tankar gnm din viktiga blogg.

Många o varma kramar till er båda
❤️❤️ o ta hand om er.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela