MEalltidvila.blogg.se

Pustar ut...

Publicerad 2018-01-30 23:39:14 i Personligt,

Fick svar idag att jag inte har hjärtsvikt, mitt värde var 71 och gränsen var vid 125 tror jag om jag minns rätt nu. Jag skulle skriva upp hur ofta jag har mina pulsökningar under en vecka och sedan får vi se om jag ska göra ett 24 timmars EKG eller vad. Jag är väl egentligen inte så orolig längre nu när jag fått svar om hjärtsvikten men det är ändå konstigt att mitt EKG inte var helt ok...
 
Jag kan inte längre använda bygel bh för då får jag problem under det vänstra bröstet, men så har det varit länge nu. Samt att jag var/är öm när läkaren tryckte på mitt bröstben...
 
Ja ja det ordnar sig väl på något sätt...
 
Jag är nu bara lite rädd att min nya vc läkare ska tycka att jag är någon hypokondriker eller är psykosomatiskt sjuk...
 
Det är precis som de säger i Unrest dokumentären om ME, -om man säger för lite kan de inte hjälpa en och om man säger för mycket tror de att man är någon form av mentalpatient...
 
Jag kan bara säga att jag hatar att söka vård och jag gör det helst inte...
 
 

Kommentarer

Postat av: Annica

Publicerad 2018-01-31 07:36:22

Vad skönt att provresultaten ändå var ok.
❤️❤️❤️
Man ska verkligen inte behöva fundera över om man säger för mycket eller för lite.
Alla äger sin egen berättelse eller det borde iallafall vara så.
Jag tycker nog att i läkaryrkets profession ligger att kunna läsa in vad en patient säger mellan raderna om man nu har svårt att uttrycka sig.Att ha klokheten att förstå att om en patient pratar mycket så kanske det ibland handlar om en oro att inte bli förstådd eller trodd.
Jag pratar nog ” för mycket” i såfall.
Kände en enorm rädsla i början på min sjukskrivning att jag inte skulle bli trodd och lyssnad på.
Att man skulle tro att jag var lat, arbetsskygg och överdrev.
Jag vill inget hellre än att bli bättre och få tillbaka min energi.
Vi är många som delar den känslan oavsett sjukdom eller funktionsnedsättning.
Det är tungt att vara beroende av vården och ibland känna denna utsatthet.
Jag känner ibland att jag står där med mössan i handen då det är dags att förlänga sjukintyget.
Utlämnad för att kunna få vård och i bästa fall sjukpenning för att jag mår dåligt och inte kan arbeta.
Vad är det som skapar den känslan ?
Är vi sjuka så är vi det, hur tufft det än kan vara.
Vi ska inte behöva skämmas för det eller behöva kämpa med näbbar och klor för att bli väl bemötta och omhändertagna på ett bra sätt.
Är vi friska så hoppas jag att de som har den förmånen har klokheten att uppskatta det.
Jag vill tro att de flesta som arbetar inom vården gör det med en känsla av att man vill hjälpa och stötta,lindra och trösta trasiga människor.
Var rädd om dig.
❤️❤️❤️
Kram från
Annica


Svar: Ja det var en lättnad... Håller med dig och känner igen mig i det du skriver. Har inga bra svar på det tyvärr. Vet inte varför sjuka människor ses som en belastning överallt och även ofta i vården också... Var rädd om dig du med, många kramar <333
MEalltidvila

Postat av: Nilla

Publicerad 2018-01-31 08:13:24

Vad skönt att du inte har hjärtsvikt också. Det räcker ju redan som du har det. Kram ❤

Svar: Ja det gör det verkligen... Kramar <3
MEalltidvila

Postat av: Ingalill

Publicerad 2018-01-31 10:20:04

Hej jag har som du problem med ömma ställen under brösten och över kan har väldig smärta. Har haft så ont att jag har känt mig tungandas.har innan jag blev sjuk även då problem med det mycket är muskler som är spända av stress,ångest. Min me gör att jag är väldigt ansträngd i kroppen.ligger jag för mycket på en sida får jag väldigt ont i musklerna i bröstet runt om.jag använder algesal salva massera musklerna har börjat använda paraflex.alvedon som hjälper.hoppas du blir bättre hjärtklappning och obehag över bröstet är obehagligt kram ingalill

Svar: Tack för att du delar med dig, känner igen det du skriver och jag spänner mig mycket också på grund av stress och ångest. Jag fick ett tips på min fb om att kolla upp Tietzes syndrom, det var visst vanligt bland ME sjuka. Läs om det du också. Många varma kramar <333
MEalltidvila

Postat av: Katarina

Publicerad 2018-01-31 12:34:44

Så skönt att ditt prov var ok.
Vad bra att du får hålla koll på pulsen o ev göra 24tim-EKG fram över. Hoppas att ditt hjärta/puls ska vara bättre/jämnare fram över.

Känner så väl igen mig i detta med att inte vilja söka vård för saker när man har ME. Inte konstigt att människor i vår situation drar ut på att kontakta vården... Ledsamt att det ska behöva vara så. Det är så sant det som sägs i Unrest. (Fick mkt tankar eft att ha sett den).

Många kramar fina vän <333

Svar: Ja det var skönt, TACK för din omtanke... Visst är det hemskt att vi ska behöva känna så men det är ju för att vi har blivit illa behandlade, det finns ju en anledning bakom tyvärr... Jag ska se om Unrest någon gång när jag orkar, fick också många tankar efteråt... Många kramar fina vän <333
MEalltidvila

Postat av: Ingalill

Publicerad 2018-02-01 09:28:37

Tack för tipset om tietzes syndrom har aldrig hört om detta.var på akuten i jönköping för att jag hade så ont trodde det var kärlkramp. Jag gjorde ultraljud på hjärtat. Allt var bra. Skönt att har kollat sig. Jag har haft me 8 år.kram ingalill

Svar: Jag hade heller inte hört talas om detta syndrom. Skönt att det inte var kärlkramp och att allt var bra med hjärtat. Det är tufft nog att leva med ME och allt med det... Kramar <333
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela