MEalltidvila.blogg.se

I Need Protection...

Publicerad 2017-04-30 02:38:00 i Personligt,

Vi som har ME känner ju igen oss i varandra, mycket är likadant mer eller mindre...
 
Henrik Berggren är aktuell med en ny skiva Wolfs Heart som släpps den 5 maj. Där finns det en låt "I Need Protection" som ska beskriva/handla om sjukdomen ME som han har och berättar öppet om. Fast de säger och skriver Kroniskt trötthetssyndrom nästan överallt tyvärr, (det hette ju det tidigare). Jag har aldrig lyssnat på Broder Daniel så jag visste inte vem han var alls, nu har jag ju hört lite och han har en väldigt fin röst.
 
Han beskriver hur han begränsas av sjukdomen och jag känner igen mig i så mycket han säger, så mycket... Speciellt orden "Den är som död för mig, jag har fått ge upp allting"... Precis så har det varit för mig med och många med oss...
 
Ska bli så spännande att lyssna på denna låten! Hatten av för att han modigt berättar om denna hemska sjukdom vi har...
 
Här är klippet från Nyhetsmorgon där han blev intervjuad igår, 10 min. 
 
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/henrik-berggren-tvingas-ta-droger-för-att-klara-vardagen-3912105
 
Här är en längre intervju av Kobra, 29 min.
 
https://www.svtplay.se/video/13357656/kobra/kobra-sasong-19-andra-sidan-henrik-berggren?start=auto&tab=senaste
 
Hoppas han kommer klara att göra sin turnë för det är inte självklart...
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Nilla

Publicerad 2017-04-30 08:35:01

Jag har heller aldrig lyssnat på honom förut men får nog göra det nu. Har ju fortfarande väldigt svårt att lyssna på musik. Kram

Svar: Det har jag med svårt för, lyssnar nästan aldrig på musik. Men denna låten måste jag bara höra på. Kramar
me alltid vila

Postat av: Hanna

Publicerad 2017-04-30 08:58:56

Jag såg några minuter när han var med på TV4 och visst är det starkt av honom att berätta. Men jag kan inte för mitt liv förstå varför han och tidningarna säger/skriver kroniskt trötthetssyndrom. Why?! Och sedan blev det väldigt konstigt/löjligt när han sa att han får amfetamin utskrivet. För det första måste han mena en adhd medicin som innehåller väldigt, väldigt lite amfetamin. För "ren" amfetamin får du inte utskrivet. Om det inte helt enkelt är så att han tar amfetamin på eget bevåg alltså missbrukar?!
Men det hör inte hemma i ME-kretsar känner jag. Så varför ta upp det? Det är inte direkt så att alla med ME tar adhd medicin och lever loppan på falsk energi...
blev inte alls glad eller imponerad av den intervjun.
Kramar fina kämpe <33

Svar: Ja det har varit mycket prat/skriverier att han får amfetamin, dexamfetamin. Jag ville inte skriva om det då det kan misstolkas och tycker det är dumt att han överhuvudtaget pratar om just det. Hade aldrig ens hört någon få mot ME men har läst nu i RME gruppen att vissa rekommenderas dexamfetamin via primern. Har aldrig hört någon som äter det, Det verkar ju ge en falsk energi som du skriver och borde kunna leda till en kronisk försämring. Sedan tänker jag på dem som har ME och sover alldeles för mycket, de kanske behöver det mer. Du och jag får ju kämpa för att få sova och jag sover alldeles för lite och aldrig djupt. Jag vet ett barn som har narkolepsi som också får amfetamin för att kunna hålla sig vaken lite, (det barnet fick narkolepsi av Pandemrixvaccinet). Jag vet inte vad jag ska tro för jag gillar verkligen inte droger överhuvudtaget. Kramar tillbaka <333
me alltid vila

Postat av: Katarina

Publicerad 2017-04-30 09:26:19

Är också väldigt tacksam för att
Henrik B talar öppet om vår sjukdom. Håller med om att det är så olyckligt att namnet Kroniskt trötth.syndrom fortfarande används. Blev iaf lite gladare när jag såg i dagens DN:s intervju med honom att man skriver ME/CFS o däreft inom parentes Cronical fatique syndrome, den engelska översättn lär vi ju inte helt slippa då den används i många andra länder (tyvärr)... Blir spännande att se Fråga doktorn i morgon också där det ju ska komma en forts på tidigare ME-reportage. Hoppas att det blir bra o att det ger en rättvisande bild av vår svårt handikappande sjukdom. All bra info i media är såå viktig! Kramar 💜

Svar: Ja det är bra att han berättar. Toppen att DN skrev ME/CFS, har inte kunnat läsa den då den är låst på fb. Ska bli jättespännande att se Fråga doktorn imorgon. Som du skriver all bra info i media är superviktigt för oss! Många kramar <333
me alltid vila

Postat av: Katarina

Publicerad 2017-04-30 16:54:30

Skrev ju galet i min tidigare kommentar, skulle ju stå att den engelska benämningen o s v. (Inte översättning). Förlåt min virriga hjärna😚

Svar: Det tog lång tid innan jag ens fattade vad du menade hahahaha, lika virrigt här... <3
me alltid vila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela