MEalltidvila.blogg.se

Det heter PEEEMMM...

Publicerad 2021-01-28 21:16:02 i Personligt,

Det har varit lite upp och ner här sista tiden, mest ner, allt från nära svimning pga blodtrycksfall så vi tillfälligt fick bryta karantänen, till bra dagar och ett längre uppehåll med bara vila på grund av något som heter PEM som jag aldrig vill lära mig eller glömmer på grund av hjärntröttheten fast i ärlighetens namn vill jag så mycket mer än jag kan och jag kan faaaaaan aldrig acceptera detta eller ta det lugnt...
 
DET ÄR HELT TOTALT OMÖJLIGT...
 
Vill stärka min kropp men vet inte riktigt hur och har inget att hålla mig i och det resulterar i att jag gör för mycket fast det är lite. Har kört motionscykel (utan motstånd) under fem minuter men ökade fort till ca 11 och har kört lite andra övningar. Sen under en bra dag så målade jag också och stod upp för länge och målade tills jag inte orkade stå upp längre en sekund till, det blev bråttom till soffan för jag var tvungen att sätta/lägga mig direkt...
 
Nu har jag haft massa dagar bara i soffan och mått rätt dåligt. Blir så ledsen, hatar soffan, hatar att bara vara stilla och titta på, blir deprimerad av det. Att bara sitta här och se på hur min kropp mer och mer bryts ner, alla år som gått och att det aldrig blir stabilt...
 
Min man sa att det heter PEM, riktigt tydligt sa han det för jag aldrig lyssnar på honom när jag mår bra, hatar att han ska förstöra stämningen med att påminna mig med att vila för jag vill inte det när jag inte måste. Sen när jag är dålig brukar jag säga att han har rätt men jag vill aldrig lyssna på honom när allt funkar just då utan blir bara irriterad...
 
Han har rätt och jag lyssnar aldrig på honom innan jag kraschar för jag har så roligt då och tänker inte på dessa jävla PEM-dagar som jag inte vet när de tar slut...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Agneta

Publicerad 2021-01-28 22:38:05

Hej !
Känner igen de jäkla PEM dagarna.Orkar inget. Hopplösheten över dagarna som bara passerar å hjärnan som jobbar på.Svårt att acceptera!!!🙃
Skönt å få höra av dej igen!!! 🌻
Kampen fortsätter kanske imorgon med lite mer ork.
Jag blir jätteglad när dom bra dagarna inträffar men alltför sällan.
Storkram 🤗

Svar: Det är dem värsta dagarna helt klart... De dagar jag orkar göra något utöver det nödvändigaste är bara ren lycka och i stunden tror jag att jag klarar av att leva på minnet om den dagen men det gör jag inte när de dåliga dagarna liksom aldrig tar slut. Men visst förut hade jag aldrig bra dagar överhuvudtaget så det är ju framsteg men det lilla räcker inte, ja du förstår och vet hur det är... Tack för att du är kvar och storkram tillbaka! <333
ME alltidvila

Postat av: Mannen

Publicerad 2021-01-29 13:04:50

Mina bästa dagar är när du orkar måla faktiskt väldigt häftiga tavlor. Jag hoppas det kommer bli fler och fler sådan dagar, då kanske du ska lyssna på mig ibland, men jag förstår att du så gärna vill mera. Du är i alla fall så jävla stark och grym trots att du mår som du gör så är du fantastisk. Älskar dej så mycket! ❤️👩‍🎨 ❤️

Svar: Jag ska eventuellt bättra mig även om det just då känns omöjligt, men som du märkt är det ingen idé att du tjatar när jag väl orkar göra något. Det är så roligt att du peppar mig med mitt måleri för det betyder ju allt för mig numera, det är det enda som gör att jag glömmer ME-helvetet litegrann... <3333333
ME alltidvila

Postat av: Mannen

Publicerad 2021-01-30 12:44:27

Måla nu då! 😘

Postat av: Berit Nordin Waltersson

Publicerad 2021-02-03 00:26:55

Det går inte att låta bli när man plötsligt har en bra dag. Finns massor som måste göras och massor lite trevligare säker man vill göra. Då kör jag i gång och det ska hinnas med så mycket som möjligt för jag vet att rätt som det är slår gonggongen och kraften är tvärslut. Pacing har jag aldrig lyckats lära mig. Det var ju oftast inte heller möjligt med det liv vi hade när inte jag var den ende svårt sjuke i familjen. Nu måste jag kämpa på för sönerna och mitt ljuvliga flickebarn,barnbarnet.

Svar: Det enda vi kan göra är att fortsätta kämpa med huvudet högt! <3
ME alltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela