MEalltidvila.blogg.se

Fråga doktorn ikväll om ME...

Publicerad 2018-02-26 14:03:00 i Personligt,

Är som sagt var i en svacka just nu men jag kämpar på. Häromdagen hade jag så många som läste min blogg och jag förstår inte varför, tyckte det var lite obehagligt många faktiskt... Expressen hade ju en stor artikel om ME där de tog upp både det ena och andra, bland annat om familjen i Bjärred. Det var en väldigt dålig artikel i alla fall och så undermålig...
 
Men ikväll så berättar Karin Alvtegen igen om ME hos Fråga doktorn. Det går redan att se på SVT Play och vill du inte se hela så spola fram cirka 23 minuter så börjar det där.
 
https://www.svtplay.se/video/17048214/fraga-doktorn/fraga-doktorn-sasong-21-karin-alvtegen-om-me?start=auto
 
Jag har redan sett det men ska se det igen. Mycket bra som vanligt när Karin berättar och nu har hon väl varit överallt och spridit information, Malou, Nyhetsmorgon och nu Fråga doktorn. Jag och vi alla i ME sfären är så tacksamma för att Karin tar av sin begränsade kraft för att berätta och nå ut.
 
Vi är tacksamma mot alla som gör det även om det inte är en känd person såklart. Det har varit så många bra artiklar, tv inslag på sista tiden. Men människor funkar nog så att de lyssnar mer på en känd person än på en anonym människa för de vet mer deras bakgrund så att säga. En vanlig människa är nog mer så att man är med i pressen/tv en dag och bortglömd andra dagen. Men alla behövs och ju mer desto bättre för oss så kanske vi kan nå ut och få till en förändring och att kunskapen finns i vården och att vi får vård utan att behöva vänta i mer än ett år. Själv har jag kämpat sedan 2015 att få komma till Stora Sköndals ME/CFS mottagning och nu står jag ju i alla fall i kön. 
 
Det har som sagt varit väldigt mycket om ME på sista tiden och jag är tacksam för alla som ställer upp och berättar. Själv fick jag ju förfrågan om en intervju men jag har lagt det på is. Vet inte om jag vill och vet inte om jag orkar, eller egentligen så orkar jag inte. Ska jag göra en intervju så måste jag hitta rätt ord och det gör jag inte om jag ska vara ärlig. Jag vill inte göra något dåligt eller halvbra, ska det vara så ska det vara bra...
 
 

Kommentarer

Postat av: Katarina

Publicerad 2018-02-27 14:49:43

Önskar o hoppas att din svacka ska plana ut <3

Artikeln i Expressen var så undermålig precis som du skriver! Tänk att de använde sig av ngra motståndare till ME (ökända) som inte orkar/vägrar ta del av senaste forskning m m samt en psykolog som uttalar sig om vanligt ”trötta” patienter... Så sorglig journalistik : (

Karin Alvtegen var väldigt bra i Fråga doktorn, såå tacksam för att hon är så duktig att förklara ME o för att hon ställt upp så mkt trots sin lilla energi.

Förstår att du själv är kluven till intervjun som du blivit tillfrågad om, se vad som händer på sikt o vad du kommer orka. Fokusera på att ta hand om dig i första hand.
Många kramar fina vän <333

Svar: Tack, det önskar jag med, att det går fort över. Känns som att jag sitter i en båt på kvicksand som håller på att sjunka men försöker tänka fram madrassen istället och utan kvicksand... Ja jag undrar vad Expressen håller på med nu för idag hade de en debatt artikel om LP också och jag har lärt mig mera om det. Kvacksalveri på hög nivå. De tar nästan 17000 för en tredagars kurs där man ska tänka sig frisk och många har blivit försämrade av denna kursen men då är det deras egna fel... Det är inte klokt. Om du undrar så kan jag inte göra radbyten för texten trycks ändå ihop sen... Karin Alvtegen var lysande duktig men det märktes både på hennes ögon och andning att det var påfrestande och ändå gjorde hon det väldigt bra. Det ska jag göra... Ta hand om dig du med och många kramar tillbaka <333
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela