MEalltidvila.blogg.se

Alla kämpar...

Publicerad 2021-03-26 00:54:23 i Personligt,

Människor som säger att jag ska inte låta sjukdomen vinna eller ta över, det är inte jag, jag ska bli mig själv igen, bli frisk och så vidare. Det säger, tänker förmodligen alla som drabbats av svår sjukdom. Handen upp på den då jag har tänkt det hela tiden med några magplask ner i dyn på vägen...
 
Men ibland hör jag de som blivit bättre (läs friska) säga detta som att det är något de kämpat sig upp ifrån på just egen viljestyrka och att övriga som fortfarande är sjuka då inte kämpar tillräckligt, de är inte envisa eller hängivna nog att klara av att bli friska...
 
Det handlar inte om att låta sjukdomen vinna eller att man är dålig på att kämpa för att man aldrig blir bättre, allt handlar om vilken sjukdom du har, hur prognosen ser ut i sjukdomarnas lotteri, hur mycket hjälp/stöd du får av sjukvården eller anhöriga, hur din kropp klarar av mediciner osv.
 
Vem tror att någon vill vara i den situationen där en inte är självgående, vem tror att någon ser sin inre bild på det sättet och vill ha det så? 
 
Tycker faktiskt att man borde vara lite mer ödmjuk i sitt sätt om man haft turen att bli bättre och frisk från den sjukdom man varit drabbad av...
 
Om jag blir bättre kommer jag aldrig säga att jag var så envis, gav aldrig upp, kämpade fast jag inte orkade osv till någon annan som är sjuk. Jag tror de flesta, typ alla kämpar så hårt de kan för att bli bättre och många dör i kampen, alldeles för tidigt...
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2021-03-26 06:47:19

Jag och min man har gjort allt, men jag blir inte bättre. Att få höra att om man bara tänker rätt och kämpar bli man frisk är ett hån.

Du har helt rätt, att bli bättre eller frisk beror på kroppen och sjukdomen, ingen kan tänka sig frisk.

Just nu orkar jag inte kämpa, fick en stor försämring av antihistaminerna kändes som jag druckit syra hela kroppen brann och dom innre vibrationerna sitter i 24/7 med fullstyrka nu.

Varma kramar❤

Svar: Det är ett hån och alla så kallade tips/välmenande råd man också ska matas med, orkar inte bara... Vad tråkigt att höra att du blev så mycket sämre av det, hoppades på att du skulle klara av det, vad jobbigt för dig... Du kämpar varje dag Johanna, tro inget annat! Men att ta en paus i att prova, leta svar, hålla sig uppdaterad osv är nog bra, det har jag gjort i stort för jag orkade inte längre... Hoppas du återhämtar dig från detta snarast möjligt! Varma kramar tillbaka <333
ME alltidvila

Postat av: Annelie

Publicerad 2021-03-26 11:30:14

Tack för ett klokt och ödmjukt inlägg.
Det hör så ont att höra ”kämpa var positiv”. Det är inte så lätt att kämpa och vinna mot neurologiska sjukdomar som ME och pots som jag har. Jag kämpar varje dag, för att komma upp ur sängen, göra frukost och prata och vara tillsammans med mina barn.
Det är inte så lätt att vara positiv när det enda man ser är lägenhetens väggar och som du påpekar, hjälpen ser olika ut beroende på vilken sjukdom man får.

Jag kämpar varje dag med att äta det som rekommenderas, hälsokost och massa annat. Man griper tag i varje halmstrå för att må om möjligt bara lite lite bättre. Som vi med denna sjukdom kämpar. För att få diagnos, hjälp och förståelse. Dessutom kämpar de flesta av oss ekonomiskt och med konstant dåligt samvete och sorg över att inte kunna vara den mamman, partnern, dottern, vännen och människan man vill. Vartenda läkarbesök är en kamp för att ens komma dit.

Nog kämpar vi💙

Svar: Tack själv för din kommentar Annelie <3 håller med dig i allt, precis så är det. Ett hårt liv på många sätt och en ständig kamp utan paus...
ME alltidvila

Postat av: Katarina

Publicerad 2021-03-28 11:52:26

Väldigt kloka ord i ditt inlägg❣️
99% av oss som levt med ME i många år kan jag garantera, har provat i stort sett ALLT för att få bli friska el få möjligheter att må lite bättre.
De personer som säger att man med viljans kraft kan bli friska o att man ska säga stopp till sin sjukdom, är så dumt så jag finner inte ord... Finns även dem som t ex läkaren Paul Garner i England som fick långtidscovid o sedan uppfyllde kraven för ME-diagnos o blev frisk då han började med hård träning. Nu ägnar han sig åt att baktala ME-sjuka o menar att vi alla kan bli friska gnm träning. Denna man o övriga som befunnit sig i liknande situation gör tyvärr så att forskning o rätt fokus o kunskaper om vår sjukdom förvrängs o kastas omkull, så frustrerande o sorgligt😤
Johanna, så ledsen för detta att du mådde dåligt av histaminerna. Önskar att du ska få må bättre fram över.🙏

Varma kramar💗💗💗

Svar: Så är det!!! Har aldrig hört talas om han och det är ju inget jag missat heller, orkar inte med fler idioter som säger så bara, min tank är full... Varma kramar tillbaka <333
ME alltidvila

Postat av: Katarina

Publicerad 2021-03-28 19:09:28

Väldigt kloka ord i ditt inlägg❣️
99% av oss som levt med ME i många år kan jag garantera, har provat i stort sett ALLT för att få bli friska el få möjligheter att må lite bättre.
De personer som säger att man med viljans kraft kan bli friska o att man ska säga ”stopp” till sin sjukdom, är så dumt så jag finner inte ord... Finns även dem som t ex läkaren Paul Garner i England som fick långtidscovid o sedan uppfyllde kraven för ME-diagnos o blev frisk då han började med hård träning. Nu ägnar han sig åt att baktala ME-sjuka o menar att vi är rädda för ansträngning o att alla kan bli friska gnm träning!?? Denna man o övriga som befunnit sig i liknande situation el säger sig blivit friska gnm ”hokus pokus” gör tyvärr så att forskning o rätt fokus o kunskaper om vår sjukdom förvrängs o kastas omkull, så frustrerande o sorgligt😤
Johanna, så ledsen för detta att du mådde dåligt av histaminerna. Önskar att du ska få må bättre fram över.🙏

Varma kramar💗💗💗

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela