MEalltidvila.blogg.se

Kraschad...

Publicerad 2021-02-19 10:40:10 i Personligt,

Stålsätter mig för att orka mentalt...
 
Fick en krasch igår när jag målade en kort stund bara, har inte orkat måla på länge nu. En rejäl krasch dök upp, där benen skakar, är svag orkar inte stå upp, huvudet svullnar/värker och alla intryck är jobbiga, alla ljud, allt ljus, mår illa allt. Drog ner mössan över ögonen och la mig ner i soffan, filt på och väntar ut det värsta...
 
Då kommer tankarna på hur meningslöst det är, kommer det aldrig bli bättre, varför just denna sjukdomen, hade hellre levt tills jag ska dö, ska jag leva ensam, ska jag räkna takpanelen igen -nej det orkar inte hjärnan, ska jag aldrig kunna få göra minsta lilla, tänk om jag bara kunde ringa någon utan att bli sämre, fy faaaaaaaaaaaaaaan för detta jävla helvete.........................
 
Sen börjar jag tänka på hur jag ska gå vidare med min diptyk målning och när jag efter x antal timmar orkar stå upp igen så tittar jag på den. Tänkte göra en lätt sak bara men blev stoppad av mannen, mitt förnuft sa också nej egentligen fast han hann före...
 
Varenda dag är som en lång väntan på nästa dag med en enda önskan om att få kunna sova under natten utan att vakna så ofta för att kunna göra något litet för att orka mentalt...
 
Arbetar väldigt hårt på att stå ut varenda dag...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Berit Nordin Waltersson

Publicerad 2021-02-19 12:47:41

Ledsen för din skull att du inte klarar att måla när du nu har en hobby som betyder så mycket för dig.

En tanke som dök upp,nu har jag aldrig målat en tavla men står du upp så blir det ju jättejobbigt. Sen jag blev sjuk har jag aldrig kunnat stå i kö eller stått och pratat med någon.


Måste alltid röra mig,gå runt lite, annars får jag den känsla du beskriver. Känns som hela kroppen packar ihop,får ont i hjärtat och svårt att andas. Måste sätta mig och lägga upp fötterna eller lägga mig.

Ifall du redan sitter ned och målar så måste du väl ha armen höjd och fri för att kunna dra penseln och att ha armen över brösthöjd blir ju också en påfrestning för blodcirkulationen. Någon typ av hjälpmedel som stödjer armen men ändå tillåter viss rörelse för att utföra penseldragen, finns det eller går att ordna?

Jag klarar att virka, små rörelser och i knät. Sticka blir för jobbigt i det skick jag är nu. Vet att sorgen över min man har fått mig att bli sämre, slarvar med maten men har inte gett upp hoppet om att bli starkare igen.

Något normalt liv har man ju aldrig som M.E-sjuk men det är så skönt att ibland för korta stunder känna sig normal även om det hämnar sig.

Svar: Jag står upp mest men kan sitta också, håller med dig att just stå stilla är skitjobbigt så detta är ansträngande. Ofta blir det att jag rör mig under tiden. Vill också måla stort men har skissat i soffan också fast det är inte lika roligt, började så när allt drog igång här. Att måla på staffli stående är jobbigare för både armar o ben så gör nästan aldrig det, bättre med bordet. Har försökt hitta det bästa sättet. Tack för tips o pepp! Härligt att du kan vara lite kreativ också, beundrar alla som kan sticka och virka. Bra att du inte tappat hoppet men förstår att sorgen gör allt värre... Det är bara att fortsätta kämpa på, för som du skriver detta är inget normalt liv överhuvudtaget... Var rädd om dig <3
ME alltidvila

Postat av: Anonym

Publicerad 2021-02-19 17:25:34

Vet hur det känns stackare. Ligger hela dagen för att kunna ligga och spela lite spel med dottern när hon kommer från skolan. Hoppas du får sova ordentligt och kan få må lite bättre. Så viktigt att få göra någonting som känns lite meningsfullt som att måla, spela spel eller annat.

Kram från en ME syster

Svar: Så jobbigt för dig också, men förstår att du gör vad du kan för att ha bra rolig tid med din dotter, håller med dig att det är så viktigt och meningsfullt... Jag kommer nog aldrig att kunna sova bra någon mer gång i livet om de inte hittar ett botemedel mot ME som tar bort allt, önskar så många gånger att jag hade den varianten där de sover för mycket även om det också måste vara jobbigt för dem som har det så... Kramar tillbaka MEdsyster <3
ME alltidvila

Postat av: Katarina

Publicerad 2021-02-20 13:19:24

Så ledsamt att du fick kraschen av din målning😢 Önskar verkligen att du ska klara det då jag vet hur mkt målningen betyder för dig.
Detta att stå en stund för länge o sedan bli riktigt dålig o kraschad känner jag så väl igen. Jag fick också en krasch nyligen av att jag stod en stund i köket o lagade lite enkel mat, var bara en kort stund men gjorde felet att jag ytterligare belastade mig gnm att prata en stund i telefonen samma dag. Blev sååå sjuk av detta o kraschen kom som en käftsmäll.
Önskar att de som har tvivel om vår sjukdom el tror den är jämförbar med utmattningssyndrom skulle få känna på dessa krascher som kommer av oftast väldigt liten ansträngning. Benen o armarna skakar o kallsvetten rinner som vid vid värsta influensan o på det yrsel o illamående🤮Sen fortsätter betalningen i flera dagar el längre.
Så sant det du skriver om att man måste kämpa varje dag o försöka stå ut.
Hoppas du får må lite bättre kommande period o kan klara målning kortare stunder.

Varma kramar till dig o till övriga som kämpar varje dag med tuff sjukdom
💙💙💙

Svar: Är ledsen för din krasch också såklart... Att vi hela tiden ska behöva balansera, tänka efter på ALLT vi gör, välja det minimala, aldrig kunna sväva ut, vara fria, laga mat, baka, måla, träna, vilken hobby som helst, det är tortyr och på det kommer kraschen som en fet käftsmäll fortare än snabbt... Många varma kramar till dig med o hoppas på en bra måndag och vecka <333
ME alltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela