MEalltidvila.blogg.se

Döden döden döden...

Publicerad 2019-05-21 01:00:00 i Personligt,

Det är alltför smärtsamt att tänka på vad jag skulle göra OM jag blir frisk men tankarna snuddar där i stort sett varje dag mer eller mindre. Jag är rätt säker på att jag aldrig kommer bli frisk men hoppas såklart att jag kommer bli bättre än så här som det är numera...
 
Vill inte plåga mig själv med att aktivt tänka på allt jag skulle vilja göra, det kommer över mig när det händer liksom. Tyvärr är det ofrånkomligt när mitt liv har krympt så här att allt bara handlar om att klara dagen så lindrigt som möjligt...
 
Jag har sedan en tid tillbaka börjat planera min begravning istället och skrivit lite i övrigt. Det är inte lätt för jag har flippat ur och tappat tråden också. Är inte klar på långa vägar men har börjat i alla fall, tänker att ju mer det är förberett så slipper de undra. Sånt här är ju inte easy peasy att prata om men vi ska ju alla dö en dag och jag känner mig mer nära döden än livet så att säga... 
 
Jag vill till exempel inte att någon skriver "sov gott" någonstans överhuvudtaget. Kan man bestämma sånt ens? I alla fall så har jag skrivit det för jag tänker inte sova liksom...
 
Och nej, jag är inte deprimerad, vill bara ha det någorlunda förberett. Berättade för mannen vart han kunde hitta det ifall att, men han gillade det inte, fast nu vet han...
 
Jag tycker detta är viktigt och något alla borde göra innan man blir för sjuk eller bara plötsligt dör. Se över sina papper, skriva testamente och döstäda så det inte blir för jobbigt för de nära och kära sen med praktiska saker eller eventuella frågetecken. Det blir ju alltid jobbigt ändå och kan leda till olika konflikter också...
 
Jag tror detta ofta är något man bara skjuter upp för det är lite obehagligt att rota i eller ens ta upp, men som sagt vi kommer alla att dö någongång, det är ett som är säkert...
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Nilla

Publicerad 2019-05-21 09:06:58

Jag har också skrivit ner hur jag vill ha det när jag dör och inget som min familj jublade över men de kommer nog att tacka mig när det är dags. Det är så många som står där när ens nära gått bort utan att ha en aning om vad de ville. Kram

Svar: Precis, det är så viktigt. Tror det är bättre att göra detta när man mår lite bättre också, innan man blir för sjuk eller har en dödsdom över sig och klockan tickar eller om man bara går och dör helt plötsligt. Det blir mycket enklare för de som är kvar och måste ta hand om det. Kram <333
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela