MEalltidvila.blogg.se

Överkänslig mot kemikalier...

Publicerad 2018-11-14 14:21:45 i Personligt,

Ska berätta om något som jag själv knappt förstår, eller jag förstår det inte alls än. Mannen har börjat måla och tapetsera i en hall här hemma och han har haft plast upptejpat för att hålla det lite skyddat för min skull. Jag har reagerat på dofterna från spackel, färg och lim. Först var det bara att det sved i ögonen och lite huvudvärk sedan blev det värre. Kunde inte stå upp, allt var jobbigt, att prata, att titta, att äta, det kändes som en rejäl ME krasch utan orsak. Detta hände vid tre tillfällen innan vi började fatta att det kan vara kemikalierna i luften jag reagerar så starkt på. Har nu fått hålla mig så långt borta från detta som möjligt och vi vädrar så mycket vi bara kan så det är rätt kallt i huset...
 
Har sedan jag blev sjukare i ME:n också blivit väldigt doftkänslig, typ extremt. Reagerar mot sånt jag tidigare inte ens direkt tänkt på som blivit direkt obehagliga. Kan inte använda vilka rengöringsmedel som helst längre sedan länge. Min nya Eloped stinker med fast den har jag ju inte orkat använda ändå och den står ju i garaget...
 
Samma lika är det med lök, kan inte vara i samma rum när någon äter gul eller röd lök, det svider i ögonen och så får jag huvudvärk direkt. Spelar ingen roll om den är rå eller tillagad, det går bara inte. Så var det aldrig innan men fick matallergi mot lök under 2012 när jag blev sjukare. Fast att inte ens klara att ha det omkring mig är ju helt märkligt bara...
 
Blir också sjukare av cigarettrök, det behövs bara lite så kan jag krascha av det. Men det är enklare att undvika fast vissa lär sig aldrig när de hälsar på mig och de förstår inte hur dålig jag blir av det...
 
Så är status nu att vi sitter i ett hus som behöver renoveras men hur fasiken ska det gå till. En käftsmäll till på det psykiska planet...
 
Det känns som att jag inte får plats i livet längre och snart blir jag väl elallergisk uppepå allt annat med och då ger jag upp om det händer, på sant...
 
Varför ska allt gå emot mig, varför klarar inte min kropp detta. Jag fattar ingenting! Det enda jag fattar är att jag inte vill ha det så här...
 
Ska svara på era kommentarer framöver när jag orkar, har inte glömt, det har bara varit så jobbigt sista tiden... 
 
Kram 
 
 

Kommentarer

Postat av: Katarina

Publicerad 2018-11-14 19:46:05

😢❤️

Svar: ❤️
MEalltidvila

Postat av: Ingela

Publicerad 2018-11-14 20:56:42

Kära vän, så eländigt.
Och vilket dilemma för er samtidigt, när saker måste göras. Det måste vara så tufft att uthärda.

(Jag har också blivit allt känsligare för dofter av alla slag. Det första som gick bort var så klart parfymer.
Schampo, tvål, sköljmedel måste passera 'doftkollen'.)

Ljud, ljus och lukter...

Men att vara allergisk mot födoämnen måste vara så tufft, för det är så mycket av livskavalitet som går bort, kan man känna.

Känner med dig.
Tänker på dig.
Ber.
Du är inte alldeles ensam.

Kram, MEdvandraren

Svar: Ja om vi ändå hade haft en sommarstuga att bo i så länge utan hyra så hade det varit perfekt. Jag måste också ha parfymfritt med det mesta som tvättmedel, tvål, duschtvål osv. Det känns som att jag blir mer och mer överkänslig och får väl flytta ut i skogen snart och bli en äkta eremit. Livskvaliteten är det inte mycket med och jag äter bara för att överleva inte för någon njutning. Har tagit bort allt socker med så unnar mig inte ens en fika eller något sådant för viktens skull mest. Det räcker med att titta på något gott så går jag upp i vikt typ. Försöker göra allt för att bli bättre men inget händer och det blir liksom bara för mycket när jag inte ens kan vara i huset när mannen äntligen ska börja fixa lite... Tack för din förståelse och fina ord, kramar <333
MEalltidvila

Postat av: Ingela

Publicerad 2018-11-15 15:47:56

Klokt att köra sockerfritt.
(Gör jag med.)
Fast lite trist...

Det är åtminstone nåt man kan göra för sin hälsa. :/

Många kramar, MEdvandraren

Svar: Klokt men väldigt tråkigt, håller med. Men vad gör man inte... Kramar <333
MEalltidvila

Postat av: Marie Herngren

Publicerad 2018-11-24 21:47:49

Länge sedan jag skrev, men läser allt du orkar skriva... Du kämpe, som måste kämpa med allt...
och nu ochså alla starka dofter, renovering mm ett alternativ kunde ju vara att ni lånar vår lilla husvagn
( står helt oanvänd på tomten just nu) och att du flyttar in i det under renovering bara en tanke.... Åke får höra av sig om ni vill låna, dum tanke kanske jag vet inte😜. Lite styrkekramar till att orka med allt 💚💙💜// Marie

Svar: Men vilken bra idé, har inte ens tänkt den tanken att jag kan bo i en husvagn på tomten. Jag vet inte hur sådana saker fungerar bara men det får väl ordna sig. Nu är luften helt ok här inne bara vi vädrar varje dag men det ger sig mer och mer. Det kommer inte bli mer renovering på ett tag men stort TACK för ditt erbjudande, det var en snäll och bra tanke tyckte vi. Många kramar till dig <333
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela