MEalltidvila.blogg.se

Det syns inte...

Publicerad 2018-08-18 23:32:53 i Personligt,

Det syns inte på mig att jag är sjuk, oftast inte, men tittar du noga så ser du, fast du ser bara om du känner mig och vet hur jag brukade se ut. Mina ögon är inte som de var, de är svullna och trötta, det ena hänger lite mer än det andra. Jag sminkar mig aldrig längre för jag vill spara min energi till annat som är mer nödvändigt. Har inte varit hos frissan på över tre år för jag har inte orkat, mannen är min frissa numera. Det är bara ytliga konsekvenser som inte betyder någonting förutom att jag känner mig ännu äldre när jag ibland vågar titta mig i spegeln, hoppar gärna över det momentet...
 
Det syns inte på mig att jag är sjuk men jag känner det nästan hela tiden och sjukdomen låser mig från att vara jag och att vara självständig som människa, jag är inte fri då jag måste välja och prioritera allt numera för hur jag ska komma igenom dagarna och nätterna så bra som möjligt utan att få en krasch...
 
Att det inte syns på mig hur sjuk jag är och då människor och även läkare oftast inte vet något om min sjukdom så har det varit och är ett problem. Ett stort och väldigt jobbigt problem som har satt spår i mig och som troligen inte kommer att gå över eller glömmas bort...
 
Jag om någon vet nu precis hur en sjuk behöver bli bemött och det är något jag skulle vilja ge tillbaka ifall jag blir bättre i framtiden. I dagsläget har jag inte mycket att ge mer än mina ord och tankar vilket också är begränsat på grund av denna jävliga sjukdom...
 
Tänk om man hade en slags app i kroppen som kunde tala om vad det är för fel på en i tid och sedan ha alla lösningar på sjukdomen och så vidare. Ingen skulle behöva fundera på om personen ljuger om sin sjukdom utan allt var som appen visar och vård fanns direkt. Skulle kunna bli en rolig sci-fi film by the way...
 
Om det hade varit så enkelt att alltid kunna se på en människa att den verkligen är sjuk. Där tvivlet är helt borta och där istället hjälpen och tryggheten fanns, inte som det ser ut idag i vårt kalla land. Där de sparkar på de som är sjuka, ser de som lata och som bidragare, de borde alla skämmas...
 
 

Kommentarer

Postat av: Annica

Publicerad 2018-08-19 17:06:55

Vad klokt du skriver.❤️❤️❤️
Du är fantastisk som orkar dela med dig i allt det svåra du genomlever.
Det behövs ett annat samhälle där vi har en humanistisk människosyn.Inte den syn som råder idag att bidrar du inte har du inget värde.
Kanske dags för en förändring där bidra kan betyda att bidra efter förmåga oavsett om vi har arbetsförmåga eller inte.
Du bidrar i allra högsta grad genom dina ärliga och nakna texter.
Jag lider med dig för jag vet hur krascherna känns även om mina beror på utmattningssyndrom.
De är plågsamma så det räcker och blir över.
Allt syns verkligen inte på utsidan men våra trasiga insidor känns.
Jag hoppad på en förändring efter vårt riksdagsval men ser nästan inga politiker idag som vågar stå upp för oss temporärt sjuka, funktionsnedsatta eller kroniskt sjuka.
Du är så himla stark mitt i allt det sköra.
Varm kram från
Annica
❤️❤️❤️

Svar: Tack från mitt hjärta för alla snälla ord du skriver till mig!!! <3 Vad jag vet är det bara V som försöker hjälpa de som är sjuka/funktionsnedsatta. De andra är bara äckligt omänskliga i stort sett. Man kan ju inte rösta på de som går ihop med M även om de har lite bättre syn heller för det är ju meningslöst. Jag har inget hopp om att politikerna gör något för oss utan de ser oss bara som en stor börda... Många varma kramar tillbaka <3 <3 <3
MEalltidvila

Postat av: Katarina

Publicerad 2018-08-20 10:44:56

Förstår dig så väl o känner igen med att man inte orkar med allt det ytliga fast man så gärna vill.
I går fick jag en väldig krasch o blev så dålig (o är fortf) så min man sa då; tänk om alla kunde förstå vilket helvete du (o alla övriga) har med denna sjukdom!
Jag har också fått höra att min omgivn inte ser att jag är sjuk men som många ME-sjuka brukar beskriva, är ju ingen utom de vi bor tills med som ser oss 24/7...
Detta med ögonen (mina är sedan flera år alltid rödsprängda o svullna) säger de läkare som är lite insatta i ME ändå visar en del av vår sjukdomsbild så väldig sorgligt att inte alla läkare ser o uppmärksammar just det övertydliga.
Hoppas o önskar att din dag i dag ska vara så ok som möjligt.

Många kramar fina vän 💙💙💙

Svar: Ledsen att du fick en större krasch, det är så plågsamt. Ja det brukar min man också säga och han är less på människor som klagar för minsta lilla typ... Jag har hamnat i PEM och är mest soffliggandes nu... Hoppas du mår lite bättre idag! Många kramar fina vän och MEdkämpe <3
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela