MEalltidvila.blogg.se

Vem står upp för de sjuka...

Publicerad 2019-03-11 18:04:08 i Personligt,

Jag ser livet på ett annat sätt numera då jag har fått uppleva hur det är att vara på den kroniskt sjukas sida där jag inte längre kan vara självständig på något sätt, jag kan inte arbeta, inte ens sköta mitt hem eller mig själv längre fullt ut...
 
Jag har tappat hoppet på människor överlag. Speciellt på alla som bestämmer hur det ska vara i vårt samhälle. Alltså politikerna framförallt och de inom kommunen som gömmer sig bakom alla paragrafer i det politikerna bestämt och gör det nästan omöjligt för sjuka att få hjälp av olika slag, alltifrån hjälpmedel till vardaglig hjälp på ett tryggt sätt... 
 
När man blir sjuk behöver man hjälp för att orka be om hjälp som underlättar men det är ingen som hjälper dig om du inte har någon som kämpar för dig, men inte ens då är det säkert att du får någon hjälp. Förstår du ens hur svårt det är att be om hjälp och hur svårt det är att inte klara sig själv. Du måste också gå igenom olika utfrågningar och klockas med tid i hur fort du kan äta själv eller om du klarar att gå på toaletten själv, det är förnedrande mot den som är svårt sjuk. De som får hjälp har en otrolig tur i mina ögon...
 
Jag betalar också mer skatt för att jag är sjuk, precis som att det är självvalt. Och för vad, jag får inte ens träffa någon som kan min sjukdom. Just jag belastar inte sjukvården alls och har knappt ens gjort det under mina år som svårt sjuk. Ändå ska jag straffskattas för att jag är sjuk, räcker det inte med att jag är just sjuk och inte kan arbeta...
 
Har du tänkt på hur samhället ser på de som är sjuka, hur Försäkringskassan behandlar svårt sjuka människor. När jag var på Arbetsförmedlingen då jag var utförsäkrad så bad de om ursäkt (de märkte väl att jag inte kunde arbeta) jag tror de skämdes men de var tvunga att göra sitt jobb och gå igenom allt och jag fick sitta och förklara och berätta hur jag mådde till dessa personer. Orkade inte ens ta mig dit på egen hand och jag hade ett arbete som skulle fungerat bara jag orkat...
 
Politikerna sitter så tryggt med både hög lön, höga pensioner, sjukvårdsförsäkringar där de kan gå före i kön och de har säkert bokat en plats på det bästa hemmet eller så köper de bara en hemhjälp och använder RUT. De borde skämmas allihopa och jag föraktar dem när det gäller detta.
 
Det finns undantag såklart och det är en "hög" politiker här där jag bor som försökt hjälpa mig men kommer ingenstans för det öppnas inga dörrar, även han får inga svar. Jag är verkligen tacksam för denna insats från denna politiker som genuint lyssnat och träffat min man...
 
Detta visar på hur djupt rotat det är i vårt samhälle...
 
Vem tror de frivilligt vill vara sjuk? Ja, det finns de som fuskar och utnyttjar systemet, absolut men det finns överallt även inom politiken, vilket har synats i media senaste veckan. Detta bygger på mitt politikerförakt och jag undrar hur lågt en del människor kan sjunka samtidigt blir jag inte förvånad längre...
 
Om jag skulle bli bättre eller frisk skulle jag inte tveka en sekund om att gå till det mest tråkiga jobb som fanns. Alltså jag skulle med glädje kunna städa politikernas toaletter, det vill säga kämpa för de svaga och sjuka i vårt samhälle...
 
Jag är där nu, på botten och vet hur det är, hur samhället behandlar mig, att de bara önskar jag dog istället för att hjälpa mig. Blir jag bättre ska jag hjälpa andra sjuka på alla sätt jag kan och speciellt de människor som har ME.
 
 

Kommentarer

Postat av: Cia

Publicerad 2019-03-11 21:14:57

❤❤❤

Svar: ❤️❤️❤️
MEalltidvila

Postat av: Anonym

Publicerad 2019-03-12 08:45:40

Att det gått så långt i Sverige, sjuka och anhöriga vädjar om hjälp. Svårt ME sjuka nekas all hjälp och stöd och ser ingen ingen ut väg, blir så förtvivlad. Våra politiker är skyldiga till allt detta, denna förändring att se på sjuka och funktionsnedsatta. Och FK nu nekas 82% sjukersättning och ca 80% LSS!? Något vi alla borde fråga oss är var alla våra skatte pengar tagit vägen?? kramar



Svar: Ja det är hemskt så omänskligt det har blivit. Duger inte människan längre när den är sjuk och varför ses en bara som en belastning överallt. Då kan de ju lika gärna införa att det är ok med dödshjälp också utan några större krav på hur sjuk en är för det är väl det dem vill, att alla sjuka bara ska dö för vi kostar för mycket. Kram <3
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela