MEalltidvila.blogg.se

Om du bara visste vad "trött" jag är...

Publicerad 2018-10-28 15:48:07 i Personligt,

Jag tycker inte om att använda ordet trött för att beskriva hur jag mår, försöker undvika det. De som är friska förstår inte och tror att jag bara är lite trött eller lat. Jag är inte lite trött eller trött, jag är helt okapabel att göra vardagliga normala saker som andra tar för givna. Tror inte jag varit så lat heller i mitt liv men sjukdomen har ju varit med mig sedan jag var 27 så många har nog säkert sett mig som lat. Speciellt när jag inte orkat arbeta 100% också, jag har heller inte varit sjukskriven den delen fast jag borde varit det. Men det har ju varit omöjligt när läkarna inte haft kunskap om min sjukdom...
 
Så jag är inte trött på det sättet att om jag skulle lyckas sova så mår jag bättre, nej jag mår konstant dåligt och det är kroniskt, det vill säga att det inte går över...
 
Jag är inte trött även om jag säger det, jag är helt och fullständigt utmattad oftast. När jag mår som allra sämst får jag ta av alla mina krafter att ställa mig upp och gå till toaletten, varje steg och att bara stå upp är extremt krävande...
 
Så jämför inte din normala trötthet med mig och min sjukdom...
 
Vi med ME försöker få bort stämpeln där de kallar vår sjukdom för kronisk trötthet. Det är ett enormt missvisande namn på flera plan och har gett många förutfattade meningar...
 
Om du bara visste hur det är att ha ME, då skulle du aldrig säga att vi är alla lite trötta...
 
 

Kommentarer

Postat av: Veronica

Publicerad 2018-10-29 06:48:44

Så sant... Det är svårt att beskriva och svårt att förstå, speciellt för de som aldrig haft problem själv. Kram på dig <3

Svar: Så är det... Kramar tillbaka <3
MEalltidvila

Postat av: Thérese

Publicerad 2018-11-01 11:11:39

Håller med, trötthet är inte det bästa ordet att beskriva hur man mår. Tycker total utmattning passar bättre. Det är en så komplicerad sjukdom både att beskriva och att förstå om man inte själv är drabbad.

Svar: Nej trötthet är bland det sämsta man kan säga, speciellt när man som jag inte ens kan sova. Komplicerad ja det är förnamnet och efternamnet är skitsjukdom från helvetet... <3
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela