MEalltidvila.blogg.se

Hur svårt kan det vara...

Publicerad 2018-05-13 14:25:34 i Personligt,

Jag vill skriva om något som stör mig och det är hur människor ignorerar en när man berättar om sin sjukdom. Igår valde jag att dela mitt blogginlägg just för att det var ME dagen på min privata facebook och även min man delade det. Det fick nästan inga gilla markeringar eller kommentarer och det var väntat. Människor, så kallade vänner och även släkt orkar inte ens trycka ett litet gilla fast de vet hur jag har det. De har tröttnat och bryr sig inte för jag har väl tjatat för mycket om min sjukdom...
 
Idag vaknar jag till samma helvete alltså min sjukdom och det känns som att ingen bryr sig mer än min man och väldigt få andra som brukar stötta mig och det är mest andra sjuka människor...
 
Jag menar hur svårt är det att trycka på en knapp?
 
Detta kan lätt låta som att jag ska tvinga andra att trycka på den där knappen för att få gilla och det är faktiskt inte alls det jag menar. Jag tror inte ens ni förstår vad jag menar för ni är inte i mina skor...
 
Just mina skor som nästan aldrig kommer utanför dörren på grund av ME för att min kropp inte orkar. Hur jag inte orkar ta emot besök. Hur jag inte orkar ringa andra. Hur ensamheten äter upp mig ibland...
 
Jag ligger just nu i mitt mörka sovrum och skriver här och är besviken på att ingen verkar bry sig att jag och så många andra inte kan vara med på grund av ME...
 
Så att om du hade orkat trycka på en gilla knapp igår just på ME dagen hade jag igår blivit väldigt glad att just DU såg mig, det ska du veta. Idag skiter jag i det och du kan sluta gilla allt framöver...
 
Det är en sak att bli ignorerad av sjukvården och det är därför vi med ME desperat försöker förklara att vi fortfarande lever och vill ha vård. Vi vill ha in forskningspengar så att vi kan få ett botemedel och få tillbaka våra liv eller mera liv. Men att bli ingorerad av så kallade vänner man känner mer eller mindre det gör också ont. Jag tror du hade känt precis samma sak om du var i mina skor... 
 
Vill bara påpeka att du behöver inte tycka synd om mig, skulle bara vilja att du hjälpte mig i kampen som vi med ME måste driva själva. Att en gång för alla ta bort stigmat för oss så vi kan få hjälp på alla plan...
 
 

Kommentarer

Postat av: Mannen

Publicerad 2018-05-13 14:52:40

Väldigt ärligt skrivit men så sant! Hur svårt kan det vara? Men folk har fullt upp med sina egna liv... snart slutar jag jobba, kommer om en timme!

Svar: Tydligen är det väldigt svårt för dem... <3
MEalltidvila

Postat av: Nilla

Publicerad 2018-05-13 15:21:28

Jag har samma erfarenhet som du. Lägger jag upp en bild på blommor eller hundar då får en massa gilla men sjukdom nej då orkar ingen. Kram

Svar: Det visar bara vilka människor dem är innerst inne. Jag kommer aldrig mer dela något på min egna sida som handlar om ME. Jag fattar inte hur de tänker men det är väl det ytliga livet som gäller för dem. Kramar <333
MEalltidvila

Postat av: Katarina

Publicerad 2018-05-13 20:05:34

Så tråkigt, blir både väldigt arg o ledsen!
Har ju själv inte FB (på gott o ont) men hör av så många i min närhet detta med att allt där ska vara ”lättsmält” o så klart yta... Har så otroligt svårt för sånt.

Har också några i min släkt som tyvärr inte bryr sig särskilt mycket om att jag varit sjuk i så många år, det gör väldigt ont... Är glad för de i min närhet som verkligen bryr sig o erbjuder sin hjälp m m, betyder så mycket!

Tror tyvärr som din man att många i vår omgivn har fullt upp med att leva sina (perfekta) liv. Den dag de drabbas av sjukdom kommer de sent omsider att förstå.

Många kramar fina vän <333

Svar: Ja jag är fortfarande arg, besviken och ledsen... Jag har funderat mycket på att ta bort min fb fast det skulle göra mig ännu ensammare... Visst gör det ont, precis som att man inget är värd men som sagt det visar bara vilka personer de är innerst inne. Ärligt talat har jag faktiskt bara min man som bryr sig och ingen annan på riktigt och då menar jag att de minsta de kunde gjort var att trycka på knappen just på ME dagen eller skriva att de swishat 12 kr... Jag har aldrig bett någon om något och jag kommer aldrig göra det heller... Tror du kan ha rätt i det sista du skriver faktiskt med några undantag för de är för dumma på riktigt... Många kramar <333
MEalltidvila

Postat av: Marie Herngren

Publicerad 2018-05-13 20:36:20

Fy vad ledsen jag blir för din skull... konstigt och vanligt agerande hos många tyvärr. Som du skriver skrivs det om tuffa saker så väljer många att inte agera. Du skriver så ärligt och uppriktigt och det borde det väl inte vara så svårt att tycka något om.
Jag gillade häromdagen när du hade gjort armband till dig och mannen❤️ Såg oxå att han hade det på sig❣️ Men jag var inte inne och läste igår, vilket jag får dåligt samvete av...men jag har inte er på Facebook så det bubblar inte upp. Hoppas verkligen att du fortsätter skriva fina du ❤️❤️❤️

Svar: Du behöver inte vara ledsen... De där människorna har inte så stora hjärtan eller insikt i min situation helt enkelt. Det jag skriver är väl både för ärligt och för jobbigt för dem att hantera. Du behöver absolut inte ha dåligt samvete att du inte läser min blogg varje dag. Och mycket med fb är konstigt och bubblar heller inte upp hos min fast jag gillar och följer, en del kommer typ dagen efter så det kan men inte heller lita på tydligen... Jag kommer fortsätta skriva men kommer aldrig mer dela min blogg eller om sjukdomen på min egna sida så att säga, bara på MEalltidvila sidan. Kram <3
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela