MEalltidvila.blogg.se

Hopp...

Publicerad 2018-05-07 14:32:00 i Personligt,

Fick ett sms ifrån min äldste son tidigare idag där han skickar en bild från en dagstidning där de har skrivit om ME och så skriver han HOPP i texten under...
 
Igår vart det mycket om ME på både Aftonbladet och på SVT:s nyheter och säkert på fler ställen. Se länkar...
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socialstyrelsen-ska-utreda-sjukdomen-me
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRW18Q/ministern-om-me-patienternas-lidande-blir-sjalvklart-berord
 
http://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2018/05/For-dalig-kunskap-om-kroniskt-
trotthetssyndrom/#.WvA22M6s-Ng.facebook
 
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2018/05/07/kunskap-om-kronisk-trotthet-for-lag/ 
 
Tänk om de kommer fram till en förändring för oss, bättre omhändertagande, bättre bemötande och bättre kunskap bland läkarna överallt...
 
Denna bilden som sonen messade tror jag är från Barometern, en liten notis och med fel namn på sjukdomen men ändå uppmärksammade han det. Det värmde mitt hjärta så mycket...
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Katarina

Publicerad 2018-05-07 15:47:19

Så fin gest av din son att han uppmärksammade notisen, förstår din varma känsla i hjärtat av det 💗
Ja, hoppas nu att Socialstyrelsen vänder sig till duktiga experter (t ex St Sköndal) och får all viktig info om ME o därifrån skyndsamt går vidare med riktlinjer till både FK o vården. De måste ju även SNARAST lägga till vår sjukdom i läkarutbildn o se till att ALL personal inom vården utbildas i ME, såå viktigt!!

Många varma kramar fina vän <333

Svar: Ja det var så fint gjort av han <3 Håller med dig, hoppas detta kommer leda till en riktig förändring för oss... Många kramar tillbaka <333
MEalltidvila

Postat av: Linda

Publicerad 2018-05-08 12:18:42

Tack för alla länkar och allt annat viktigt du skriver om här på bloggen.
Och stort tack för att du delade med dig av din sons fina meddelnade! Det värmde extra mycket att läsa om!

Visst känns det som att det äntligen är på väg att hända något nu?! Om bara vården kunde bemöta oss ME-patienter på ett bättre sätt så skulle mycket vara vunnet redan där. Jag känner att jag inte vågar gå på ett vanligt läkarbesök längre, då jag ofta blir hånad för min sjukdom.
Nu håller jag tummarna för att förändring (i rätt riktning) är på väg.

Tack igen för en fin och superviktig blogg! Kram <3

Svar: Tack för att du vill läsa min blogg <3 Ja jag hoppas det kommer hända massor nu, att det blir ett stort steg fram på många plan. 500 000 kr som nu Strandhäll ger Socialstyrelsen är inte mycket pengar men ändå något och jag hoppas det kommer ge resultat ändå. Detta är bättre än inget och AS har ju själv besökt Stora Sköndals ME/CFS mottagning och hört hur läget är. Just nu i dagarna har det blivit remisstopp på alla ME/CFS mottagningar, (Stora Sköndal, Bragée och Gottfrieskliniken). Förstår att du undviker läkarbesök, det gör jag med så länge det går. Jag försöker samla kraft att kunna åka till SS till hösten för jag tror jag kommer få komma då men vet inte än. Det kommer försämra mig men jag måste ta mig dit och komma med i deras vård och för första gången få vård för min ME. Jag håller också alla tummar för en förändring och ett slut på detta ME stigmat som råder... Var rädd om dig, kramar <333
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela