MEalltidvila.blogg.se

22 år med ME...

Publicerad 2018-05-12 02:04:00 i Personligt,

Nu har 12 maj kommit och det är ME dagen idag. Det är säkert många som tröttnat på mitt eviga tjatande om ME och att jag är sjuk men jag kommer aldrig att bli tyst. Så länge jag har min röst och orken att skriva här så kommer jag blogga om det...
 
Jag har varit sjuk länge och gått miste om en hel del i livet. Det jag lider av mest är att jag inte kunnat vara den mamman och heller inte den frun jag velat vara...
 
Som de flesta vet så tog det 18 år för mig att få rätt diagnos. Jag har inte sökt hjälp under alla år för efter alla utredningar så visste jag att ingen förstod mig och jag kunde inte ens förklara eller stå upp för hur jag mådde. Jag trodde själv att jag var utmattad under alla år och det var ju det de hela tiden sagt innan till mig. Jag pressade mig själv även fast jag hade svåra sömnstörningar. Många nätter fick jag bara 3-4 timmars orolig sömn men gick ändå till jobbet. Jag stod inte upp för mig själv och lyssnade inte på kroppen utan körde bara på och intalade mig själv att det sitter bara i huvudet...
 
Till slut gick det inte att jobba längre...
 
När jag mådde som sämst så pressade jag mig med promenader, det var det jag la fokus på. Jag önskar att jag istället bara hade varit lat och vägrat röra på mig. Jag pressades också att äta antidepressiva vilket inte var bra för mig heller. Terapi, antidepp, promenader och all stress från Försäkringskassan, jobbet och mig själv...
 
Men jag trodde aldrig att jag skulle bli sjukare av allt det. Vem har någonsin hört att promenader inte är bra? Eller dessa så kallade lyckopiller som skulle vara så himla bra, de gjorde inte ett skit för mig utan gjorde mig bara sämre. Min läkare lyssnade inte på mig ens fast jag sa hur jag mådde. Det är väl ändå inte meningen att man som jag ska hitta sin sjukdom själv via facebook men det var precis det som hände och tyvärr hade jag rätt...
 
Jag står upp för mig själv nu och om det är något som ME har lärt mig så är det just det för jag måste göra det nu. Så länge jag lever och kan ska jag kämpa för alla ME sjukas rätt till vård och omsorg...
 
Mina jogg/promenadskor står idag på Mynttorget i Stockholm och på ett par låneskor i Göteborg på Gustav Adolfs Torg. Hur mycket jag än vill vara på plats så går det inte men mina skor kan och gör det...
 
Kan du så swisha gärna 12 kr till ME forskningen
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Annica

Publicerad 2018-05-12 07:19:27

Du ska fortsätta skriva❤️❤️❤️
Göra din och alla ME-sjukas röster hörda.
Du gör skillnad också för mig också fast jag har en annan diagnos.
Så mycket man känner igen sig i som sjuk där du beskriver ett liv med begränsningar och ett påtvingat utanförskap.
Jag är glad för din och andras skull att ME äntligen lyfts fram för att öka kunskapen om sjukdomen.
Att det får vara slut på ifrågasättandet om det verkligen är en sjukdom,att vårdens kunskaper måste öka och framförallt bemötandet från FK och andra instanser.
Jag blev så ledsen när jag läste om din scooter.
Samtidigt pågår ett enormt resursslöseri på olika nivåer i vårt samhälle.
Detta slöseri skulle räcka till många hjälpmedel och även täcka de besparingar FK har gjort på många ME och utmattningssjuka idag med nuvarande regerings goda minne.Alla indragna sjukersättningar.
Det är en skam.
Jag svischar lite pengar idag också.
Var rädd om dig.
❤️❤️❤️
Kram från
Annica

Svar: Tack snälla Annica för dina ord... Det var en vän till mig som också har ME som skrev att de kallar hjälpmedelscentralen för stjälpmedelscentralen och jag kan bara hålla med... Tack för att du swishat, gjorde det med nyss. Många varma kramar <333
MEalltidvila

Postat av: Ann

Publicerad 2018-05-12 09:04:14

Swishat! Självklart ska du inte vara tyst utan fortsätta skriva precis vad du vill.
<3 <3 <3


Svar: Tack Ann 🙏💙 Kram 🤗❤️
MEalltidvila

Postat av: LInda

Publicerad 2018-05-12 14:11:02

Swishat!
Tack för ditt fina blogginlägg.
Kram <3

Svar: Tack Linda 💙🙏 Kram ❤️
MEalltidvila

Postat av: Katarina

Publicerad 2018-05-12 19:49:52

Vet ju vad du gått igenom men blir så sorgsen när jag läser om det.
Tack för allt du förmedlar genom din blogg o tack för att du orkar föra kampen mot ME, så betydelsefullt! 🙏

Många kramar fina MEdkämpe
💙💙💙

Svar: Tack för att du alltid läser och kommenterar. Det betyder mycket för mig! Många kramar tillbaka fina du <333
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela