MEalltidvila.blogg.se

Trauma...

Publicerad 2018-06-09 02:52:00 i Personligt,

 Såg nedan text i en av alla ME artiklar som synts i media sista tiden som fastnade hos mig...
 
 
– Och det är viktigt att berätta, säger Anders Rosén, professor emeritus i cellbiologi vid Linköping Universitet som nyligen publicerat de senaste kunskapsrönen i tidningen Frontiers in Immunology tillsammans med Jonas Blomberg, professor emeritus i klinisk virologi vid Uppsala Universitet och läkaren Carl-Gerhard Gottfries.

En av de grundförutsättningarna är att ME betraktas som en somatisk, det vill säga kroppslig, sjukdom istället för en psykisk åkomma. Det går alltså inte att bota med KBT-terapi och träning till exempel.

– Det är inget inbillat och det är ett viktigt budskap. Det finns ju ett trauma för patienten i att inte bli trodd.

 

Jag kan verkligen skriva under på att det varit ett trauma för mig. Denna känslan av att bli misstrodd och att inte göra tillräckligt fast du gör allt du kan och mer än du klarar...

Jag skulle kunna skriva mycket i detta ämnet i hur jag blivit behandlad av vården men jag orkar inte och jag har säkert nämnt lite av det förut. Skulle du vilja höra från din läkare att -Jag kan inte göra mer för dig, det är ingen idé att du kommer hit längre. Och mycket mer kan läggas till när det gäller vården. Skulle kunna skriva hur anhöriga/sk kompisar/arbetskamrater uttryckt sig men jag orkar inte. Jag har skrivit mycket om hur FK och jobbet betett sig och det är också en del i detta trauma...

Det finns en anledning till att jag inte i första taget vill åka till läkare om jag behöver så att säga...

Det finns en anledning till att jag inte litar på människor längre...

 

 

Kommentarer

Postat av: Veronica

Publicerad 2018-06-09 06:58:24

Det är så tråkigt att inte bli trodd på och få förståelse. Att vara sjuk och kämpa i motvind... det är tungt.
Själv så är det maken som har minst förståelse. Det är så ledsamt.
Tack för din blogg fina du.

Svar: Ja det är på sitt sätt hemskt och gör allt värre. Det är väldigt tungt när speciellt inte maken visar förståelse. Ofta är de i de fallen riktiga egoister eller empatilösa. Var rädd om dig! Tack snälla fina V <333
MEalltidvila

Postat av: Johanna

Publicerad 2018-06-09 10:33:10

Kommer du ihåg i vilken artikel Anders Rosen skriver det i? Han verkar vara en mycket sympatisk man som verkligen förstår våran situation. Kramar till dig, som sprider viktig kunskap❤👍

Svar: Här är artikeln https://www.mabra.com/sambon-anders-berattar-om-me-sjuka-camillas-dodshjalp/ Vet inte om jag får länken att fungera här tyvärr. Tack och kramar tillbaka <3
MEalltidvila

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-06-09 16:33:58

- Det är inget fel på dig!
- jag kan inte göra något mer för dig.
- jag tänker inte sjukskriva dig, bara så du vet.
- vad tycker du jag ska gör?
- du är bara en trött mamma som så många andra!
- öka träningen gradvis så piggnar du till.
- C vitaminer, D vitaminer.
- din kropp tror bara du är sjuk, men det är du inte.
Osv osv....
bara några av de kommentarer jag fått från läkare.

ME finns tyvärr, det är en svår och komplicerad sjukdom. Vi behöver allt stöd vi kan få från vården..

Miljoner kramar /Malin Q

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-06-09 16:33:59

- Det är inget fel på dig!
- jag kan inte göra något mer för dig.
- jag tänker inte sjukskriva dig, bara så du vet.
- vad tycker du jag ska gör?
- du är bara en trött mamma som så många andra!
- öka träningen gradvis så piggnar du till.
- C vitaminer, D vitaminer.
- din kropp tror bara du är sjuk, men det är du inte.
Osv osv....
bara några av de kommentarer jag fått från läkare.

ME finns tyvärr, det är en svår och komplicerad sjukdom. Vi behöver allt stöd vi kan få från vården..

Miljoner kramar /Malin Q

Svar: Ja herregud vad man fått höra pga att de inte har någon kunskap... Det är på tiden att vi nu ska få hjälp och stöd som du skriver men det känns långt borta... Massa kramar till dig fina Malin <333
MEalltidvila

Postat av: Johanna

Publicerad 2018-06-10 09:51:13

Tack snälla för hjälpen❤kram

Svar: Det var så lite så... Förresten såg du på Rapport igårkväll om ME? Där var forskaren med på slutet och pratade om ett litet hopp för framtiden. I mina öron är det för lång tid att vänta och inget görs tillräckligt snabbt. Kram <3
MEalltidvila

Postat av: Marie Herngren

Publicerad 2018-06-10 11:07:52

Att ständigt bli misstrodd, att få kämpa för att människor ska förstå, (fast de ändå inte förstår). Det hårfina, kostar det mer än vad det smakar... så tufft och traumatisk för er❣️ Och sen att det finns så lite kunskap hos läkare, men förhoppningsvis så ökar kunskapen, känns som ME lyfts mer och mer så att vi som inte vet, har ME nära oss ändå får till oss att det finns, sen vet vi ändå så lite. När jag läser din blogg ( som jag följer hela tiden❤️) Så blir jag lite fundersam, på vad du hade för jobb och kollegor. Om jag går till mina kollegor, så har jag svårt att se att jag inte skulle bli trodd, eller tro på någon som inte mår bra, men det klart om man själv inte riktigt vet vad som händer och inte kan förklara så är det svårt, och när man inte ens har läkare att luta sig emot.
Fortsätt kämpa fina du, hoppas verkligen att du känner att du har människor i din närhet som tror på dig och kämpar med dig ( det vet jag att du har). Jag hoppas och håller tummarna för att ditt kämpande ger resultat och att ljusning snart sker på alla fronter❣️
Kram 💚💙💜

Svar: Det är väldigt svårt att förstå när ens sjukdom inte syns. Det är ännu svårare att förstå när det heller inte syns i provsvaren och när de inte kan något om sjukdomen. Tack för ditt stöd och dina tummar, kramar <333
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela