MEalltidvila.blogg.se

ME på Nymo igen...

Publicerad 2018-01-27 13:30:44 i Personligt,

Min vc doktor ringde i torsdags om hur vi ska gå vidare med hjärtat och han och en kardiolog hade kommit fram till att jag skulle ta ett blodprov som visar om jag har hjärtsvikt. Jag var och lämnade det i torsdags eftermiddag och jag kan ju säga att det räckte med den åkturen för jag var utmattad bara jag steg ur bilen. Tur det går fort att ta blodprov i alla fall. Hon hade svårt att hitta min åder och det klagade hon på när jag åkte in akut förra veckan också och lämnade blod. Men hon hittade den i min andra arm som jag aldrig brukar ta från. Det sved mer än vanligt, även efteråt, undrar om jag är känsligare överlag eller vad för det brukar inte kännas oftast...
 
Så nu väntar vi på provsvaret om det. försöker att inte stressa upp mig men visst är jag lite orolig allt. Jag är rädd för att bli sjukare och sjukare och det känns som att min enda riktning är mot graven. Mina tankar är all over the place...
 
Min man är orolig för mig jämt och det känns inte bra alls. Jag vill inte att någon ska vara orolig för min skull och jag vill inte vara en belastning. Han säger att han är rädd för att åka hemifrån och skyndar sig jämt, jag försöker lugna honom...
 
I morse tog de återigen upp ME på Nyhetsmorgon och det var ett bra inslag. Är så tacksam till de på TV4 och speceillt Jesper som intervjuar så bra. Förstår att vanliga människor tycker det är skittrist att behöva lyssna på detta men det är så viktigt för oss att vi blir lyssnade på och det kanske kan leda till bättre vård för oss och mindre ifrågasättande från Försäkringskassan. Ingen människa vill ha ME! Vi behöver bli lyssnade på även om det är skittrist men var i så fall glad att du är frisk och slipper uppleva detta helvete...
 
Här är länken till tv4 play;
 
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3953859?utm_medium=social&utm_source=nyhetsmorgon_fb&utm_campaign=nyhetsmorgon
 
Jag önskar bara att få bli bättre och det vill alla som har ME. Vi vill också bli tagna på allvar, få värdig vård, lindring, hjälpmedel för att klara vardagen bättre och slippa bli ifrågasatta om vi ens har en sjukdom...
 
Kom ihåg att ingen väljer att bli sjuk...
 
 

Kommentarer

Postat av: Annica

Publicerad 2018-01-27 15:50:08

Tack för länken.❤️❤️❤️Jag tittade på inslaget.
Så bra att de tar upp ME igen och ökar förhoppningsvis mångas kunskap och förståelse för denna sjukdom.
Det är så starkt av dessa svårt sjuka medmänniskor att de ställer upp och berättar.
Berättar om sin vardag och hur de bemöts.
Jag tror inte det är sant när man hör dessa berättelser.
Hur sjuka människor bemöts i detta samhälle av myndigheter men framförallt av vården i vissa fall.
Det är tur att det finns medmänniskor som engagerar sig och hjälper till inom sina kunskapsområden.
Att sjuka människor kan få upprättelse och rätt till ekonomisk ersättning.
Hoppas allt är bra med dina provsvar.
Var rädd om dig.❤️❤️❤️
Kram från
Annica

Svar: Ja det är så bra att tv4 tagit upp detta och väldigt starkt gjort av de som ställer upp på intervju också, för det kostar på. Det är så viktigt att detta lyfts fram, att de som är friska eller någorlunda friska kämpar för sin egna eller andra sjukas skull. De är riktiga hjältar i mina ögon... Tack har inte fått svaren än. Var rädd om dig du med, kramar <3
MEalltidvila

Postat av: Katarina

Publicerad 2018-01-28 14:53:25

Hoppas att ditt blodprov ska vara ok <3

Det du beskriver med känslighet för prover tror jag beror på den extremt ökade känsligheten för smärta som vi ME-sjuka har (det bekräftar även min läkare).
Jag fick i början av min ME B12-sprutor o höll på att svimma av smärtan varje gång. (De hjälpte mig heller inte över huvud taget mot ngt av mina symptom men ville såklart testa). Har aldrig någonsin före ME:n varit känslig för smärta varken ihop med sprutor el annat men har numera mkt låg smärttröskel vilket är riktigt tufft.

Många varma kramar <333

Svar: Tack, väntar på svar fortfarande, lite jobbigt faktiskt... Vad bra att du berättar detta för mig, jag håller ibland på att svimma av att bara ta blodtrycket, det är hemskt att ta. Då förstår jag varför allt gör mer ont nu för tiden. Tråkigt att B12-sprutorna inte hjälpte dig... Jag har inte testat än men är skeptisk till det, har ju ätit B12 vitaminer så länge men jag vill också testa såklart. Många kramar fina vän och MEdkämpe <333
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela