MEalltidvila.blogg.se

ME alltid tvångsvila...

Publicerad 2018-12-17 10:44:28 i Personligt,

Lever varannandags liv med de där inre vibrationerna i större delen av kroppen. Oftast vaknar jag med det och då slutar de aldrig över dagen, ibland dyker de upp under dagen men oftast är det varannan dag jag vaknar med det. Tror mest det beror på överansträngning och då är det inte mycket jag gjort, inte i mina ögon i alla fall. Jag började med lite tåhävningar bland annat och jag är inte en person som gör fem utan jag maxar och är en allt eller inget person (men jag gjorde inte 100). Att göra inget är för mig extremt jobbigt då jag är tvungen att vila, det är ofta en tvångsvila för jag har fått mer än nog av det...
 
Så den dagen jag vaknar utan vibrationerna så försöker jag ändå göra sånt jag vill för att inte gå under. Jag vill bädda min säng, jag vill göra mig lätt i ordning, jag vill göra något litet. Helst vill jag baka men det går inte utan jag får snällt se på. Har slutat med tåvhävningarna och lätt cykling (som jag bara gjorde en gång). Häromdagen slog jag in några julklappar, mest sittandes men det var en väldig ansträngning så jag kollapsade sedan...
 
Får sedan dåligt samvete över att jag är så dum och aldrig lär mig vad mina gränser är. Fast mina gränser är så väldigt små att det kan ingen fatta. Mannen brukar tjata på mig när han är hemma om han ser att jag verkar vara uppe för mycket på benen och jag hatar det, hatar det för jag vet att jag misshandlar mig själv och detta är något vi till och med har bråkat om några gånger minst...
 
Jag blir så jäkla förbannad på min kropp som inte kan fast jag vill, det kan lätt göra en lite galen faktiskt...
 
Tänk dig själv att bara kunna sitta/ligga och titta runt omkring dig och inte kunna göra någonting fast det är det enda du vill...
 
Jag hatar det...
 
 

Kommentarer

Postat av: Katarina

Publicerad 2018-12-17 12:07:58

Så mkt igenkänning i allt du beskriver o i detta med gränser! Det är verkligen en mer än dubbel tortyr o bestraffning med att vi kan göra så lite/nästan inget alls. Brukar tänka ibland att de flesta av oss ME-sjuka verkar ha varit ambitiösa personer innan vi blev sjuka o därför lider vi ännu mer av att tvingas se på när andra fixar allt vi tidigare kunnat gjort... Att kunna baka ngt, sooom jag längtar eft det nu till jul.
Bilden längst ner säger allt!

Varma kramar 💕

Svar: Visst är det dubbel tortyr och bestraffning, rent olidligt är det. Tror precis som du och hade vi varit lata så inte hade vi klagat över det då tror jag. Bilden var perfekt... Tänker på dig idag ska du veta och jag skickar all healing som bara går via internet och via tankar! Många många styrkekramar fina vän och MEdkämpe <333
MEalltidvila

Postat av: Ingela

Publicerad 2018-12-18 10:55:05

Ja den illustrationen är en träffande sammanfattning.
Den lilla ärt-stora pricken, där folk träffar migbett par minuter, och tror att jag mår bra.
'Hon verkade så pigg och glad.'

Om jag skulle lägga till nånting, så vore det att rita en stor cirkel runt alltihop, med titeln
'All in the hands of God, who loves me'.

Att ha förtröstan på att Han håller mig och min familj i sin hand, är det som ändå bär mig igenom varje dag.

Hälsningar och långdistanskramar från MEdvandraren.
Också jag i tvångsvila.

Svar: Ja bilden är riktigt bra och så beskrivande. Att få höra att du ser så pigg ut och att man är glad jo tacka fasiken för att man måste försöka och kämpar för att få bara leva utan att må dåligt eller tänka på de hinder man har av sjukdomen. Jag tycker det är jobbigt när andra kommenterar hur jag ser ut överhuvudtaget även om det kan vara välment kan det likaväl vara sårande när man mår riktigt dåligt fast det inte syns... Är så glad för din skull att du kan rita en cirkel till runt, att du vilar tryggt i det. Många kramar tillbaka fina MEdvandrare <333
MEalltidvila

Postat av: Fina Stina

Publicerad 2018-12-20 06:16:11

Alltså! De där inre vibrationerna, har du skrivit om det i tidigare inlägg?? (Var som sagt längesen jag läste nu.) ❤

För FY vad jag känner igen det där med vibrationer men har haft så svårt att förklara. Avskyvärt är det. Dyker upp när jag är som sämst. Och precis som du, om de finns där redan när jag vaknar vet jag att den dagen är körd. Bara att andas och stå ut och överleva.

Svar: Tror jag kan ha nämnt det i förbifarten men är osäker. Detta är ett symtom som jag aldrig har läst om finns bland kriterierna och ingen har sagt det till mig. Det är bara mina ord och har inte heller googlat det. Har nämnt det till en vanlig husläkare men fick inget svar, ja du vet det är ju en del symtomer och sedan tidsbrist som vanligt men den läkaren kanske bara trodde att jag inbillar mig (det skulle inte förvåna mig). Vibrationerna kom nu igen under dagen idag (har duschat) så jag är i sämre form just nu och har mindre gränser, det är vad jag tror då jag vet att jag har överansträngt mig för några veckor sedan. Så det är lite mer än varannan dags vibrationer här. Mycket obehagligt är det, som en motor i kroppen på något sätt. Har läst i en ME grupp att de beskrivit detta på sina sätt och vi använder lite olika uttryck men verkar vara ungefär samma vi upplever, men det var inte så många svar, fast alltid skönt att höra att en inte är ensam om det. Svårt att sätta ord på det men detta är det närmaste jag kan förklara för min del.
MEalltidvila

Postat av: Fina Stina

Publicerad 2018-12-20 21:38:15

Precis! Som en motor. Typ. Som ett pirr (obehagligt och störande) under huden på ngt sätt.

Ibland kan det komma och gå, men periodvis kan jag vakna med det flera dagar i rad. Det. Är. Avskyvärt. Du vet, de där sekunderna innan hjärnan och kroppen liksom connectar, sen känner man det och bara NEEEEEEEEJ, jag pallar inte en till så här dålig dag.


Alltså, den här sjuka sjukdomen...

Varm kram.

Svar: Precis... Jag hoppas jag slipper vakna med detta imorgon. Skitsjukdom rent ut sagt! Kram <3
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela