MEalltidvila.blogg.se

Bra eller dåligt beslut...

Publicerad 2018-04-12 19:47:29 i Personligt,

Idag skulle jag egentligen åkt för att sätta på ett 24 timmars EKG men jag beslutade att inte göra detta häromdagen. Mina pulsökningar har nästan försvunnit helt, det händer ibland men inte så illa som det har varit under lång tid och det beror förmodligen på att jag bara vilat och dragit ner på mina duschar. Jag vill inte riskera att få tillbaka dessa pulsökningar/svettningar för att åka i bilen 45 minuter samt besöket på sjukhuset för jag vet att det kommer tillbaka då och det kan sitta i så länge...
 
Jag vet inte om jag gör rätt eller fel men nu är det detta jag har beslutat.
 
Min status är som vanligt ändå dålig men dessa pulsökningar/svettningar gör det ännu jobbigare och jag är glad så länge jag slipper dem. Kanske kan jag läka lite om jag inte går över mina begränsningar. Men som jag sa till mannen har jag aldrig haft koll på mina begränsningar utan jag har ju pushat och kraschat hela tiden och sedan en tid tillbaka gör jag nästan ingenting längre, jag bara är, och med resultatet att det där nästan försvunnit då. Jag har blivit lite rädd för att ta ut mig och rädd för att jag ingenting gör med, jag kraschar ju fortfarande ibland, ibland känns det som att det kommer utan anledning också, det går så fort. Jag kan inte med ord beskriva hur jobbigt det är att krascha, hur dåligt jag mår då, det är hemskt. Det enda jag kan göra då är att ligga och blunda och ha det tyst runt omkring mig...
 
Som sagt jag är inne i en period då jag verkligen hatar denna sjukdomen så mycket, jag vill inte ens höra talas om ME för det står mig upp i halsen. Det är tortyr att vakna varenda dag och leva som någon jäkla zombie...
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Cia

Publicerad 2018-04-13 13:21:56

🌹🌹🌹❤❤❤

Svar: 🤗😘
MEalltidvila

Postat av: Katarina

Publicerad 2018-04-13 14:19:56

Tror du gjorde rätt som avvaktade med 24-tim mätningen. Allt är en avvägning med denna sjukdom o så lite som gör att man ”tippar över”.
Ang krascher så är man så otroligt sjuk när man får dem, känns utan överdrift som om man ska dö varje gång. Är ju bara dem som finns bredvid oss el själva har svårare ME som kan förstå. Man kan heller inte begära att ngn utomstående ska fatta då kroppens alla system stänger ner, sån helvetes-sjukdom vi har o så komplex.
Jag har varit så dålig senaste tiden med flera svåra krascher så känner som dig att jag försöker ”bara vara”, är så tufft.
Önskar dig en så bra helg som möjligt.
Många varma kramar till dig o övriga MEdkämpar som läser
din blogg💙💙💙

Svar: Ja det känns rätt just nu. Håller med dig om krascherna att det utan överdrift känns som man ska dö, det är svårt att förklara hur man mår då men det känns som att kroppen, hela kroppen inte orkar mer. Hur ska någon annan förstå detta som inte upplevt det själv... Det går inte. Måtte vi bli bättre någongång, är så ledsen att vi ska behöva ha det så här... Önskar dig också en så bra helg som möjligt. Många varma kramar <333
MEalltidvila

Postat av: Ingela

Publicerad 2018-04-13 18:12:42

Tänk att det är sådana basala ting som duschar man ska behöva dra ner på.
Jo, jag får också hjärtklappning och svettningar, och måste ta igen mig länge efteråt.
Ibland kan det räcka som dagens aktivitet, och så blir den där efterlängtade lilla svängen med maken i bilen inte av...

Du gör ändå rätt som spar in på sånt. allt är en avvägning.

Idag har jag själv en ledsen och överväldigad. Hormonell som jag redan var, så bara 'måste' jag ha lakrits. (Brukar sällan köpa godis, för det är så lätt att gå upp i vikt ändå.)
Åkte iväg på scootern ett kvarter till närmsta affär. Tillbaka direkt. Och - totalt utslagen!
Blev så ledsen så det kom Lilleskutt-tårar.
Ska man inte klara av en sån enkel sak som att själv kunna åka ett litet ärende? Är det slut på det också nu?

Grät mer Lilleskutt när maken kom hem. Snäll som han är så fixade han, och pysslade om mig, och nu sitter han här, ganska obekvämt, och läser i en stol, bara för att vara sällskap.
Tänk vad välsignad jag är - samtidigt.

Men oroar mig verkligen inför våren och sommaren. Jag som älskar trädgård och blommor, men knappt orkar lyfta en kruka... Hur kommer det gå?
Och värmen som jag lider så av, när jag redan är febrig för jämnan...
Eländigt känns det just nu.
(Och lakritsen hjälpte inte.)
*
Tack för det du skriver. Att du skriver. Och för er andra som delar tankar och erfarenheter.
Kram / Ingela

Svar: Ja jag kan inte ens duscha en gång i veckan och heller inte göra något så mycket mer utöver det. Man får vara ledsen och gråta över sin situation, vem skulle inte gjort det liksom när allt det som är så självklart för många är så svårt för oss... Förstår att du blir ledsen. För mig brister det ofta av besvikelse över när det blir verklighet hur lite jag klarar, det är lättare när det går att förtränga... Snäll man du har också, tänk om vi hade varit helt ensamma som tyvärr många är. Förr älskade jag sol och värme också men nu hade jag gärna hoppat fram till oktober och jag är väl typ nästan den enda som känner så... Synd att lakritsen inte hjälpte, det var det minsta den kunde gjort efter vad det kostade dig... Många varma kramar och TACK för att du med skriver och delar med dig. Vi är en del som förstår, lyssnar och skriver här och det är jag tacksam över. <333
MEalltidvila

Postat av: Johanna

Publicerad 2018-04-14 10:26:24

Förstår dig, men så hemskt att vi ska behöva avstå viktiga vårdbesök. Jag är i stort behov av tandvård men klarar inte av ett besök eller behandling. Det säger väl allt om hur svåra funktionsnedsättningar ME ger, hoppas att flera skulle förstå det. Kramar till dig Johanna

Svar: Ja det är inte klokt och det säger väl allt men vem bryr sig... Jag behöver också tandvård och klarar heller inte att åka dit och sedan allt med det men har ångest över tänderna också. Många kramar till dig <3
MEalltidvila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela