MEalltidvila.blogg.se

Värdig utan klagan...

Publicerad 2017-09-03 16:56:00 i Personligt,

Jag funderade lite på det där att aldrig klaga. Är det fult att klaga när man är sjuk, gör det en till mindre bra som människa? Att jag inte hanterar min sjukdom värdigt? Jag kommer aldrig bli den som de kan skriva i min dödsannons att jag aldrig klagade i alla fall och det skiter jag i. Så länge jag har en röst, det vill säga att orka skriva här så kommer jag klaga, gnälla, skrika, gråta och göra allt för att försöka få ut kunskap om hur det ser ut för en ME sjuk i dagens Sverige...
 
Få andra att förstå hur illa det är för oss med denna sjukdomen ME. Illa både vad det gäller kunskap och behandling... Det är därför jag skriker, gnäller, klagar och berättar naket om min vardag som är väldigt tuff...
 
Själv så spyr jag på de som klagar på vädret eller andra banala och ibland självklara saker som att de är trötta efter att ha gjort massa saker... 
 
Det finns säkert de som tycker jag är hemsk som klagar och skriver öppet om min sjukdom men de vågar inte säga det till mig. Det visade många både anhöriga och andra så kallade vänner när jag började blogga genom att inte visa sitt stöd. Det gjorde att jag blev så besviken att jag tog bort de som vän på fb och det är inget jag har ångrat. Det säger mer om dem än om mig.
 
Jag försöker alltid stötta de som behöver hjälp för sån är jag bara men alla är inte sådana har jag märkt eller så tycker de inte jag är värd det, vad vet jag... Tycker de att jag söker uppmärksamhet, medlidande via min sjukdom, vad vet jag... Då får de tycka det.
 
Jag vet själv vad jag är för människa i grund och botten och jag vet att jag inte är ute efter varken medlidande eller uppmärksamhet. Vill inte att någon ska tycka synd om mig heller, varför liksom. Många många är svårt sjuka och livet är orättvist...
 
Jag vill bara väcka uppmärksamhet till sjukdomen ME! Mest av allt vill jag bli frisk!
 
Jag är däremot väldigt tacksam för de som stöttar mig! Det betyder jättemycket att jag inte ens kan klä det i ord. Många som gör det är själva sjuka dessutom...
 
Kärlek till er alla <3 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2017-09-03 17:55:22

Du är jätte modig som berättar så öppet. Tycker inte du klagar utan skriver så sant om sjukdomen, ME är ett helvete inget annat!. Du stöttar många av oss andra som är sjuka genom din blogg, så fortsätt skrika gråta och svära heja dig💗 Styrke kramar Johanna

Svar: Tack vad snäll du är <3 Ja ME är ett levande helvete rent ut sagt!!! Jag fortsätter... Många kramar fina MEdkämpe <333
me alltid vila

Postat av: Kina

Publicerad 2017-09-03 17:58:38

💕

Svar: <3
me alltid vila

Postat av: Katarina

Publicerad 2017-09-03 22:16:04

Instämmer i Johannas kommentar o beundrar dig som så öppet berättar om ditt mående.
Jag har många ggr "stått ut" med djävulska perioder o dagar med sjukdomen då jag kännt att jag inte är ensam eft att du delat med dig av din situation. Dessutom, såå viktigt också att du sprider kunskap om ME.
Varma kramar fina vän <333

Svar: Tack <3 Det är skönt för mig med att veta att jag inte är ensam om att ha det så här. ME grupperna på fb är inte samma sak för vi är så olika sjuka liksom på grund av vilken grad av ME man har. Varma kramar tillbaka <333
me alltid vila

Postat av: Hanna

Publicerad 2017-09-04 15:28:36

Det finns ingen skam i att "klaga", så länge man har något att klaga på. Och det har ju verkligen vi. Visst får man klaga på en förkylning och en stukad fot oxå, men det har jag riktigt svårt för att lyssna på när min situation är som den är.
Jag vill inte klaga. Jag tror ingen vill klaga för det anses "fult" och svagt att klaga. Men att klaga hör till när man mår dåligt. Och det är inget att skämmas för, det är mänskligt, vi alla gör det!
Många kramar fina vän och MEdkämpe <333

Svar: Tror alla tycker olika och de får självklart göra precis som de vill... Det är lätt att klaga på allt möjligt när man är frisk eller då får en förkylning som sitter i två tre veckor... I vår sjuka vardag så är det ingenting liksom men de har väl aldrig behövt uppleva det. Många kramar tillbaka <333
me alltid vila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela