MEalltidvila.blogg.se

Komma till ro...

Publicerad 2017-11-07 22:49:00 i Personligt,

Mannen tar verkligen hand om mig nu, försöker hjälpa mig att slappna av, det enda som är jobbigt är att han frågar för ofta hur jag mår men det får jag ta. När jag sa att jag stirrat ut i tomma luften inatt under lång tid så svarade han att det är inte bra, vilket jag vet. Inte för att jag kan göra så mycket annat ibland men det är lite mer nu, jag har mer stress i kroppen än vad jag brukar ha...
 
Han tycker jag ska skriva en "bok" och kommer med massa bra idéer vad det kan handla om. Bara så jag kan få tänka på annat liksom. Men så lätt är det inte att skriva. Fast jag tycker om att skriva och mår bra av det och det är något jag fortfarande kan göra en stund då och då. Hade gärna gått en skrivarkurs om jag hade orkat. För att kunna skriva bra så måste man läsa böcker och det kan jag inte och har inte gjort på hur länge som helst. Har aldrig läst mycket böcker men alltid älskat att gå in i en bokaffär och köpt någon pocket då och då som jag ändå inte läst. Men man kan ju skriva bara för sig själv och på kul. En riktig bok skulle jag aldrig klara av att skriva för den kunskapen har jag inte och verkligen inte orken för det heller...
 
Det är svårt att hitta tidsfördriv när man har det så här. Minns att jag sett en kvinna från Danmark som också har ME och hon klippte i papper med en liten sax och gjorde som konstverk, berättelser på sitt sätt. Hon hade till och med utställning med det för hon hade fått något uppdrag, det var så coolt...
 
Här hittade jag en artikel om denna danska konstnären som klipper så fint, psaligrafi heter det visst...
 
http://lantliv.com/vi-gillar/psaligrafi-klipp-fram-vackra-monster-av-papper/
 
http://www.hn.se/nöje/konst/karen-bit-vejle-klipper-fram-sina-komplexa-pappersbilder-1.1768952
 
Sticka eller virka är inte min grej, kan inte och har varken tålamod eller intresse för det. Måla är något jag vill göra så fort jag orkar. Provade korsord i somras men fick hjärntrötthet rätt fort. Ljudböcker är också svårt. Meditation tillsammans med andra är något jag skulle vilja göra men det är inte heller möjligt än och vet inte om det ens finns här. 
 
Är det någon som har något bra tips så tar jag tacksamt emot det?! 
 
Men jag kanske ska testa att klippa till någon snöstjärna för när hon Karen "klippdrottningen" fick ME var det saxen som hjälpte henne att komma till ro och det var som meditation för henne. Det är precis det jag med vill göra, måste bara hitta min grej...
 
 
(Bild från internet TED talk med Karen Bit Vejle)
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Nilla

Publicerad 2017-11-07 23:07:19

Om du vill meditera tillsammans med andra fast hemifrån kan jag rekommendera den killen jag gått kurs hos. Han livesänder de flesta andakter på facebook. Sök på the church of good will. Kram

Svar: Vad spännande, det måste jag kolla upp.. Tack och kram <3
me alltid vila

Postat av: Mannen

Publicerad 2017-11-08 07:49:08

❤️

Svar: <3
me alltid vila

Postat av: Sylvia

Publicerad 2017-11-08 11:47:38

Jag broderar mycket och färglägger bilder, det ger mig ro.
Men om du tycker om att måla, går det att lösa så du halvsitter i sängen när du målar?
Viktigast för mig är att allt ligger ordnat bredvid mig vid sängen så det är lätt att nå när orken finns. Hoppas du kan hitta något som ger dig lite att göra och som samtidigt ger lite ro. <3

Svar: Jag har såna där målarböcker så det är något jag kan göra. Förstår dig med hur viktigt det är att det finns nära tillhands. Tack för tipset! <3
me alltid vila

Postat av: Hanna

Publicerad 2017-11-08 12:13:50

Skriv! Strunt samma om det är bra eller inte. Det är så lite vi klarar av att faktiskt göra så låt inte de tankarna avråda dig.

Svar: Tack för pepp Hanna! Ja jag har skrivit lite inatt och sedan raderat. Skrev på bloggen för jag fattade inte hur jag ska få fram ett tomt blad i min dator... <3
me alltid vila

Postat av: Annica

Publicerad 2017-11-09 15:04:47

Du kanske kan pärla.

Det går att göra liggandes.
Jag gör armband och halsband med gummitråd och bara knyter ihop dem när de är klara.

Bicone design har en hel del.
Om det låter intressant förstås 😜

Svar: Tack för tipset, vilka fina saker det fanns på den sidan, måste titta närmare på det... <3
me alltid vila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela