MEalltidvila.blogg.se

Remissproblemet...

Publicerad 2017-05-05 20:01:00 i Personligt,

Fick brevet från min husläkare idag. Han hade fått tillbaka remissen från Stora Sköndals ME/CFS mottagning redan den 28 december. Jag fick svaret idag som först, efter att ha frågat om svaret mer än en gång. Han skriver i svaret till mig att Stora Sköndal ville ha en mer fullständig ansökan och han förstår inte vad de menar och han har varken tid eller kunskap att göra en komplettering för att skicka in en ny remiss åt mig. Han vill inte är väl rättare sagt att säga...
 
Jag hade önskat att Stora Sköndal hade behållt min remiss och bett om en komplettering istället, kanske hade kunnat skicka den där lappen som skulle fyllas i för att underlätta. Stora Sköndal hade hänvisat min husläkare till viss.nu me/cfs. Se inkopierat här vad de kräver; 
 
Remissinnehåll
  • Aktuell eller misstänkt ME/CFS som huvuddiagnos.
  • Beskrivning av aktuell sjukdomsbild och förlopp, inklusive tidigare sjukskrivningsperioder. Redogörelse för de åtgärder som vidtagits vad gäller utredning, utredningsresultat, medicinering och behandling, t.ex. fysioterapi, samtal samt funktions- och aktivitetsnivå, etc.
  • Somatisk och psykiatrisk sjukdomshistoria.
  • Övervägande av differentiell diagnostik i första hand mot fibromyalgi, utmattningssyndrom och psykiatrisk ohälsa (depression/ångest, neuropsykiatrisk diagnos och personlighetsstörningar) samt sömnrubbningar (obstruktivt sömnapnésyndrom=OSAS, periodiska benrörelser=PLM och Restless legs).
  • Somatiskt och psykiatrisk status.
  • Bifogat symtomfrågeformulär ifyllt av patienten (se under rubrik "Utredning" nedan).
  • Aktuella mediciner inklusive receptfria och hälsotillskott.
  • Aktuell blodlabbprovtagning innefattande CRP, SR, blodstatus, TSH, S-Homocystein, S-Folat, S-kobalamin (B12), S-Na, S-K, S-Krea, S-Ca2, S-ALAT, S-GT, S-ALP, S-glukos, S-25-OH, vitamin D. U-sticka, U-albumin-/kreatininkvot, S-Cystatin-C (eGFR). Vid misstanke om immunbrist även labbmässig immunstatus med immunglobulinkvantifiering: IgG, IgA, IgM (elfores) samt även IgG-subklasser: IgG1-IgG4. Observera att isolerad brist på IgG4 saknar klinisk betydelse. Vid fokala symtom eller specifik anamnes utvidgad serologi, t.ex. mononukleos (EBV), CMV, borrelia, TWAR etc. Serologi för hepatit B och hepatit C samt hiv-infektion.
  • Resultat av eventuell kardiologbedömning.
  • Resultat av eventuell sömnutredning.
  • Vid framträdande neurologiska/kognitiva symtom resultat av neurologbedömning/neuroradiologi/minnesutredning.
  • Vid misstanke om psykiatrisk/neuropsykiatrisk ohälsa resultat av aktuell psykolog- alternativt psykiatrikerbedömning.
  • Beskrivning av rehabiliteringsbehov.
  • Sammanfattning av tidigare somatiska eller psykiatriska utredningar. 
  • Inhämtat och dokumenterat patientsamtycke att granska tillgängliga journaler i TakeCare i samband med remissgenomgång för att kunna bedöma vårdbehov och rätt vårdnivå med tanke på samsjuklighet, tidigare labbprover, etc.

Symtomfrågeformulär (pdf)

 Min husläkare säger att han inte har tid... Jag har inte heller tid att vara sjuk och jag kan inte skicka in remissen själv!

Jag förstår att detta är tidskrävande för min husläkare att göra, men jag är en människa som vill ha tillbaka mitt liv och han är en doktor som borde vilja hjälpa mig. Men nu står jag här, svårt sjuk och som sagt ingen hjälp. Många av ovan prover har jag inte fått göra ens. Det är ingen som bryr sig! Varför ska allt vara så krångligt och svårt? 

 

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Nilla

Publicerad 2017-05-05 21:07:45

Men det är väl en läkares jobb att hjälpa patienter? Ledsen för din skull. Kram

Svar: Man kan ju tycka det, fast detta var väl för jobbigt och tidskrävande för honom... Tack för din omtanke, kram <3
me alltid vila

Postat av: Johanna

Publicerad 2017-05-05 21:20:20

Fy fasen!! Så dåligt,och vänta så länge med att meddela dig!!. Har varit med om liknande saker flera ggr under min sjukdomstid, kan inte fatta hur låg kompetens det är i svensk sjukvård. Ledsen för din skull, styrke kramar.

Svar: Ja det är så dåligt... Nej det har varit förvånande hur låg kompetens det verkligen finns, numera blir jag inte så förvånad längre. Kramar
me alltid vila

Postat av: Katarina

Publicerad 2017-05-05 22:04:01

Jag kan inte fatta att din husläkare har mage att säga att han inte har tid! Man blir både ledsen o förbannad. Hoppas att du kan få hjälp av din fina man o att det på något sätt ska gå att lösa allt. Kramar 💕

Svar: Nej det är helt otroligt, han får mig att känna att mitt liv inte är värt något. Min man är riktigt arg nu... Kramar
me alltid vila

Postat av: Sofie

Publicerad 2017-05-05 22:51:56

Så sjukt att du fått vänta så länge på svar?!?! Har du kollat med de andra me-mottagningarna? Har för mig att man kan skicka egenremiss till gottfries. Har du möjlighet att byta husläkare? Känns som att där någon passande för dig och vad du behöver. Vilken diagnos är du sjukskriven för nu?

Svar: Jag har varit på Gottfries och fått diagnosen där. Min husläkare har inte trott på diagnosen ME/CFS utan varit mer inriktad på utmattningsdepression hela tiden. Han skrev remiss till Gottfries och har sedan bytt diagnoskod på mig och rent ut sagt så vet jag inte vad han tror idag. Han vill i alla fall inte sätta sig in i ME/CFS för att hjälpa mig och tror inte det går att göra något mer medicinskt med mig. På Gottfries satte de bara diagnosen och gav några få råd. Jag har även varit hos Gotahälsan men han är så extremt dyr. Jag ville till SS för att få en helhetsvård, ett riktigt omhändertagande, där de verkligen skulle fokusera på hela mig och verkligen kunna hjälpa mig. Jag har ju blivit sämre hela tiden, mycket pga felbehandlingar. Vi håller på att försöka byta till en husläkare som bryr sig nu men jag har inga förhoppningar längre. Jag har sjukpension. Tack för din omtanke <3
me alltid vila

Postat av: Sofie

Publicerad 2017-05-05 22:54:02

Skulle stå att det känns som din nuvarande läkare inte är passande för dig och vad du behöver. Hopps det löser sig på något sätt!

Svar: Det hoppas jag med men tror inte på det... <3
me alltid vila

Postat av: Hanna

Publicerad 2017-05-06 09:42:50

Det är väl för tusan inte frågan om han har tid eller inte! Det är hans skyldighet, plikt, hans ansvar att skriva remisser! Lite "slit" kan han väl klara av för den höga månadslön han får som läkare...
Behöver du komma till en ME-mottagning för att få diagnos? Jag fick diagnoser fibro och svår ME på Gottfries för drygt två (snart tre) år sedan. Min läkare där, som jag har fortsatt kontakt med då jag är så dålig, vill skicka remiss till Stora Sköndal. Men jag tror inte jag orkar. Och vad är syftet? Diagnos har jag redan och jag har testat den "behandling" som finns (LDN, b12 injektioner och massa symtomlindrande läkemedel, utan effekt). Men det kanske är dumt att tacka nej? Vet inte...
Många kramar fina kämpe <3 vi får inte ge upp!

Svar: Ja man tycker ju det. Han är ju inte någon gammal gubbe heller liksom... Känns som att han bara vill göra det han är van vid, det enkla för honom. Jag är för komplicerad och han orkar inte eller tror att någon kan göra mer medicinskt. Jag har diagnosen, jag vill bara ha rätt vård. Jag orkar inte heller åka dit i dagsläget men jag ville ha hoppet om att få komma, det är ju lång kö. Komma till någon som vet vad de pratar om och hjälper mig hantera sjukdomen. Nej vi får aldrig ge upp... Många kramar fina du <333
me alltid vila

Postat av: Mannen

Publicerad 2017-05-06 12:13:13

Löpande band läkare! Usch... vi ska lösa remissen ändå!

Svar: Jag orkar inte bry mig längre, jag har fått nog.
me alltid vila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela