MEalltidvila.blogg.se

Känner mig lite outad...

Publicerad 2017-05-14 01:18:00 i Personligt,

Idag har jag känt mig helt outad efter mannens inlägg. Knäppt jag vet... Men jag är ju aldrig ute här omkring ändå så... Samtidigt är jag glad över uppmärksamheten som det fick, alltså om själva sjukdomen som de flesta inte vet om existerar. Jag själv vill verkligen inte ha någon uppmärksamhet eller att någon ska tycka synd om mig, (det får bara mannen göra, fast jag gillar inte när han säger det heller, gillar inte när någon säger det till mig)...
 
Det finns väldigt många sjuka i olika grader och jag är ingen speciell person, jag är bara en vanlig människa...
 
Men om någon kan sätta sig in i mina skor och förstå varför jag gör detta. Det beror på att jag aldrig fick rätt diagnos under så många år och undersökningar och till slut blir feldiagnosticerad igen och blir ännu sämre på grund av okunskap, felbehandling och nonchalans. Jag kämpade på många år utan att söka vård, tills det inte gick längre... Jag insjuknade 1996. Förstå chocken jag fick när jag fick denna diagnosen i augusti 2014. Det är lång tid och hade jag fått rätt diagnos då 1996/97 så hade det kunnat rädda mig lite. Eller under 2003 efter en kollaps, ett krampanfall medvetslös och fick hjärnskakning av fallet, så blev jag helt nonchalerad av neurologen då jag påtalade min "trötthet", inget syntes på MR röntgen heller, jag var frisk. 
 
Vi har ju förstått nu i efterhand att rituximabsprutan gjorde mig sämre med, för jag är så medicinkänslig. Många har fått ME av den sprutan, men det har bara pratats om narkolepsi. 
 
Jag önskar inte detta åt någon annan, därför berättar jag...
 
Något av det jobbigaste med min sjukdom är att jag inte orkar prata med andra, vara social. Ibland orkar jag inte ens prata med mannen. Skriva här går bra för då kan jag göra det när jag orkar utan krav och jag har ingen tidspress heller. Ibland skriver jag med vänner på messenger men det är väldigt sällan. 
 
Men något av det allra värsta är okunskapen som finns om min sjukdom ME/CFS tidigare kallad kroniskt trötthetssyndrom och det ordet hänger sig fortfarande kvar. Alltså vi är inte bara kroniskt trötta, jag kan reta ihjäl mig på det ordet. Speciellt när jag har så svåra sömnproblem...
 
Vi skriver oftast ME (Myalgisk Encefalomyelit) eller ME/CFS där CFS Chronic Fatigue Syndrome alltså kroniskt trötthetssyndrom står bredvid och det tycker jag är ok. Det är dumt att det är lite olika namn i alla fall för det förvirrar. Det är ju såklart enklare att säga kroniskt trötthetssyndrom än myalgisk encefalomyelit, det är ju till och med jobbigt att skriva, men vi är inte bara kroniskt trötta. En sådan trötthet ingår i många andra sjukdomar också. Trött är fel ord i alla fall...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Nilla

Publicerad 2017-05-14 07:33:55

💖💖💖

Svar: <3 <3 <3
me alltid vila

Postat av: Louise

Publicerad 2017-05-14 09:32:34

Du ska vara superstolt över allt du gör för att sprida info o kunskap om ME o inte ens tänka tanken att du lämnar ut dig. Däremot bjuder du på dig själv o det är SÅ värdefullt för SÅ många. Mamma o jag är så glada för att du finns o gör det du gör. Självklart swishade vi till RME👍. Din mans initiativ var också väldigt fint 😳 kramar till er båda 💕

Svar: Tack för att du och din mamma läser! Kramar tillbaka till er båda <333
me alltid vila

Postat av: Hanna

Publicerad 2017-05-14 10:31:17

❤️❤️❤️
Jag tycker INTE om namnet "kroniskt trötthetssyndrom". Det är så oerhört missvisande. Framförallt när man som vi sover så jäkla dåligt så passar namnet ännu sämre. Jag skriver och säger alltid "ME". Jag tar aldrig med /CFS" då det ju står för just kronisk trötthet och jag tycker det är så missvisande och felaktigt. Som om vi bara var "lite trötta".
Kramar <333

Svar: Nej det är verkligen missvisande... Jag kanske också ska börja utesluta /CFS i min text när jag tänker efter... Kramar <333
me alltid vila

Postat av: Katarina

Publicerad 2017-05-14 12:51:56

Förstår att du haft en mer än tuff resa då du fick vänta så många år med att få rätt diagnos (o dessutom fick så felakt råd), så ledsamt. Jag avskyr liksom du orden "kroniskt trötth.syndrom" o skulle önska att det inte fick användas tills med ME. Härom dagen sa en bekant till mig i telefonen att hon var sååå trött o att hon nu förstod hur jag kände mig... Fick bita ihop o förklara att det jag har inte är ngn vanlig trötthet utan utmattning tillsammans med ca 10 andra extrema symptom som däckar mig. Åter igen så viktigt det ni gör som bloggar o upplyser om vår sjukdom!🌷
Stor kram 💗

Svar: Ja det har varit många tuffa år av ovisshet, där jag inte själv kunnat förklara utan bara känt mig sjuk, inbillningssjuk till och med... Det är fruktansvärt att känna så. Men jag är heller inte ensam, tror genomsnittet ligger på 11 år för många, har jag sett någonstans, om det nu är sant vet jag inte till 100, men jag tror det. För mig tog det 18 år till diagnosen. Ja det hänger kvar, kroniskt trötthetssyndrom verkar många ha hört men de tror nog bara man är lite trött så att säga när det är sååå mycket mer som du skriver. Jag ska utesluta /CFS i mina texter framöver. Ja blir så trött med på de som ska jämföra sig med mig, de som är typ friska så att säga. Förstår att du fick bita ihop men bra att du sa ifrån... Det är så stor skillnad på att vara lite trött, sen sova eller vila och ha sina krafter tillbaka... Inte samma sak om man har ME... Stor kram tillbaka <333
me alltid vila

Postat av: Hanna

Publicerad 2017-05-14 22:51:24

Om du vill kan du självklart fortsätta andra /CFS efter ME. Jag menade inte att säga åt dig att inte göra det, hoppas du inte tolkade det så! Ber om ursäkt i så fall, kära du <3 Jag menade bara att jag själv inte använder /CFS efter ME för jag tycker hela "kroniskt trötthet" är så fel att det borde tas bort helt och hållet! Önskar RME kunde ta tag i det, men har inte orkat mejla dem om det. Ska se om jag får lite energi över någon dag (I wish...) så ska jag göra det!
Kramar fina kämpe <333 Tack för att du skriver, för att du alltid svarar och stöttar <3

Svar: Nej nej så tolkade jag det inte alls... Jag gillar verkligen inte kroniskt trötthetssyndrom och då ska jag inte använda /CFS heller kom jag på att besluta idag. Tror det är svårt att få bort då övriga världen använder det med men RME kanske kan göra något, man ska aldrig säga aldrig ju, det vore skönt om vi slapp det! Kramar tillbaka och Tack detsamma <333 (har inte läst din blogg på ett par dar, ska ta igen det snart, har haft fullt upp med min egna blogg och nästan ingen energi) <333
me alltid vila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela