MEalltidvila.blogg.se

True selfie...

Publicerad 2017-03-12 11:06:00 i Personligt,

Jag har tittat på ett program som heter True Selfie som går eller har gått på SVT. De finns fortfarande på SVT Play. Det handlar om 8 st ungdomar som lever med psykisk ohälsa och de filmar sin vardag och delar med sig av sina problem. Jag har inte sett alla program än men ska göra det.
 
Det är med en tjej på 24 år som har ME och hon beskriver det riktigt bra och nämner att ME inte är en psykisk sjukdom. Hon tränar också i sitt huvud, så där kände jag verkligen igen mig och hon hatar med trappor som är typiskt för ME sjuka att göra... Men på slutet så känns det väldigt konstigt när hon berättar att hon har tagit helt avstånd från sin familj (den hon är uppväxt med) och sedan har hennes ME försvunnit. Kan tillägga att hon har även psykiska diagnoser och hennes uppväxt verkar ha varit något av en mardröm. Hon och psykologen säger i programmet att hon fått sin ME på grund av sin familj och det har hon säkert fått. Men hon är ung och kan ha tillfrisknat spontant för man har bättre chanser att göra det om man är ung. Jag är i alla fall glad att hon är frisk från sin ME! Om hon nu verkligen är det och inget hon bara sa för att det skulle låta bra. 
 
Det är bara lite oroväckande tycker jag att säga att man har ME (som klassas som neurologisk och benämns av forskare på området ofta som neuroimmunologisk, diagnoskod är G93.3) och sedan säga att det beror på att hon har brutit med sin familj för då låter det mer som ett psykiskt problem...
 
 De program jag har sett har varit bra och så modiga ungdomar som vågar blotta sig helt. Jag måste se alla och lyssna igen om jag har missuppfattat något...
 
Här är en länk om du blev nyfiken; http://www.svtplay.se/video/12692800/true-selfie/true-selfie-avsnitt-7
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2017-03-13 09:00:45

Det är precis just sånt som gör att ME får fortsätta ha sånt rykte om sig att den inte finns, att det bara är psykiskt osv. Om hon har/hade ME kan ju självklart inte jag säga, men att tillfriskna (eller insjukna) på grund av trassliga familjerelationer känns helt fel. Då är det nog snarare utmattningsdepression eller liknande hon har. INTE att förväxla med ME. Hmm... kram <3

Svar: Håller med dig! Kram <3
me alltid vila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela