MEalltidvila.blogg.se

Hur duger jag som ständigt sjuk?

Publicerad 2017-03-16 15:05:00 i Personligt,

Får man vara sjuk i dagens samhälle?
 
Mitt svar är nej det får man inte!
 
Tittade på Malou efter tio idag och de hade två gäster där som har skrivit böcker om utbrändhet. Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om detta programmet idag, jag blev lite stum och väldigt fundersam. De pratade om anhöriga till den utbrände bland annat. Som tur var psykologen där och gav bra tips så programmet var värt att titta på för jag tycker det dem pladdrade om var bara skit att lyssna på. Det är så himla lätt att sitta och tycka att ja det var så jobbigt men tänk er då in i andra kroniskt sjuka människors vardag, där de aldrig blir friska eller ens bättre på några månader... Ska de anhöriga lämna då för de sjuka är så jobbiga?
 
Det komiska i det hela är att jag har träffat denna mannen i början på min sjukdomstid. Jag tog kontakt och hade två möten med honom angående att jag behövde stöttning när jag började medicinera med antidepp och tips på att hantera min ångest. Jag önskar att han hade sagt att det är bra att ha ett slutdatum på antideppen om de inte hjälper. Men det gjorde ju varken min utskrivande doktor eller min psykoterapeut heller för den delen... Det fick jag göra själv till slut när jag inte orkade mer, när jag insåg att de inte hjälpte mig, då bad jag om att få sluta äta helvetet. Ingen kunde något om ME/CFS.
 
Tycker bara att det är konstigt att skriva böcker om utbrändhet och sedan ändå bli det igen och att till och med frun skriker på honom och hon har ju själv varit utbränd och borde ha förståelse kan man tycka...
 
Här är programmet om du vill se; http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/susans-make-mats-drabbades-av-utmattningssyndrom-så-klarade-de-krisen-3847632
 
Kan man bestämma hur länge man är sjuk?
 
Nej man kan ju inte det...
 
Vem fasiken vill vara sjuk?
 
Jag är mer än väl medveten om att jag är en belastning för min man och jag har oräkneliga gånger sagt att det är ok om du vill lämna mig. Ska det vara den sjukes uppgift kanske att bara gå då? Jag vet inte faktiskt men vissa tycker nog så.
 
De anhöriga har det inte lätt, det är jag också väl medveten om och detta borde belysas mer absolut.
 
Detta är i alla fall det värsta i allt med att vara kroniskt sjuk, att bli kallad för en belastning överallt...
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Cecilia

Publicerad 2017-03-16 16:43:00

💖❤

Svar: Kram <3
me alltid vila

Postat av: Mannen

Publicerad 2017-03-16 18:20:26

Man lämnar inte någon för att den andre är sjuk väl? Man lämnar när man inte älskar längre? Spelar väl ingen roll om man är frisk eller sjuk...
Jag älskar dej i alla fall! Det vet du! ❤

Svar: Jag vet det men det är ändå jobbigt. <3
me alltid vila

Postat av: Ann

Publicerad 2017-03-16 18:37:15

Håller helt med 'Mannen'här!
Sen kan jag förstå dina tankar 'om att man inte vill vara nån belastning', och då kan erbjuda sig att låta den andra gå. Men som sagt, älskar man nån på riktigt då lämnar man inte någon som är sjuk!<3

Svar: Så är det säkert att de som stannar gör det förhoppningsvis av egen vilja och av kärlek. Jag vet de som brutit upp och inte orkar och såg något på tv häromkvällen från Danmark där de filmade ett par där mannen fått en stor hjärnblödning men frun skiljde sig från honom för hon orkade inte fast de hade två barn. Hela samhället går ju ut på att en inte får vara sjuk... Kramar <3
me alltid vila

Postat av: Ann

Publicerad 2017-03-16 20:36:00

<3

Svar: <3
me alltid vila

Postat av: Hanna

Publicerad 2017-03-18 22:50:58

Såg inte programmet, kan tyvärr inte kolla på tv, men jag håller med dig i det du skriver! Känner samma! <3 kram

Svar: Kramar till dig <3
me alltid vila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela