MEalltidvila.blogg.se

Sommarlov...

Publicerad 2017-07-05 13:57:00 i Personligt,

Läkarbesöket här hemma gick väl ok, han var inte oförskämd på något sätt utan var trevlig. Lite stressad dock och  jag fick inte alltid prata till punkt. Han gjorde även en kroppslig undersökning, tog blodtryck, kollade puls, lyssnade på lungorna och hjärtat vet jag inte om han lyssnade på men vi pratade om det, kollade i halsen, fick rynka pannan och massa andra konstigheter som jag aldrig förr gjort. Fick svara på en del frågor med. Allt som allt tog det en halvtimma. Han kommer skriva den där remissen till Stora Sköndal i alla fall. Sedan kommer han inte göra fler hembesök men han sa att vi får se hur vi ordnar det på bästa sätt. 
 
Jag försökte förklara så gott jag kunde men började bli hjärntrött redan när han kom och då hade jag bara ätit frukost och gjort mig snabbt iordning, men det visste ju inte doktorn. Mitt vänstra ögonlock började gå neråt... När allt var klart sedan så såg mannen hur trött jag såg ut, han kan ju se det på mig, och så har jag svårt att hitta orden och det blev värre efter att doktorn åkt. Det är otäckt, jag får leta i hjärnan och orden blir som en gröt i munnen och jag vet inte allt blir fel fast jag försöker. Efter detta låg jag bara i soffan, utslagen med huvudvärk...
 
Har sovit extra dåligt sista tiden och speciellt natten innan läkarbesöket, men det hade jag på känn för jag klarar ingen stress överhuvudtaget. Stress för mig är givetvis detta som hände igår och egentligen allt som inte går i MIN takt och den är långsam, som en sköldpadda är jag nu... Lika tjock också... Och inte kan jag träna något...
 
Jag vet egentligen inte vad denna doktorn tycker om ME eller om mig för han sa ingenting om det. Ifrågasatte heller inte min sömn utan skrev upp hur den är... Kom inte med några förslag...
 
På kvällenl när mannen och jag pratade om dagens läkarbesök så blev jag lite ledsen och ändå undrar jag om jag är psykiskt sjuk, jag ifrågasätter denna sjukdomen ofta för mig själv fortfarande... Men mannen tvekar i alla fall inte och det är jag glad över. Han säger du kan ju inte inbilla dig pulsökningar och dina svettningar eller alla andra symptomer och då vet jag att han har rätt. Då borde jag kunna duscha utan att krascha och faktiskt kunna göra sånt som jag verkligen vill göra, men det kan jag ju inte, jag kan inte ens duscha så ofta som jag vill... Jag är kroppsligt sjuk, mest i alla fall... Sen har jag en släng av ångest men det har jag haft väldigt länge och lärt mig hantera. I början på min sjukskrivning så hade jag panikångest med... Men har inte alla människor ångest mer eller mindre...
 
Sedan får jag inte glömma att två högt utbildade läkare har satt diagnosen på mig också... Och även TMU läkaren gjorde det. Det är ju inget de gör för skojs skull liksom. ME är en svår diagnos att få och ta in...
 
Vi tog även ett beslut om att jag ska sluta med LDN:et så det gjorde jag från och med igår. Jag vet inte om det har hjälpt mig men vi får ta reda på det genom att sluta äta och får väl börja igen om jag märker att jag blir sämre. Dumt att äta medicin om det inte hjälper och som sagt så vet jag inte det...
 
Jag har lovat mannen att jag ska ta "sommarlov" nu, från allt och bara försöka känna mig fri utan press från mig själv eller press från andra. Men vilket sommarlov då, hemmabunden, säng/soffbunden, inte orka prata eller träffa andra människor, hur kul kan man ha det då... Denna stressen om att försöka bli bättre, jag orkar inte mer... Mitt psyke orkar inte mer liksom... Bloggen är det enda jag orkar med och jag är glad att jag har den...
 
Jag måste komma till ro med att denna sjukdomen är verklig och att det är inget jag kan påverka. Att jag gör så gott jag kan och alltid har gjort... Det är inte mitt fel att jag är sjuk! 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2017-07-05 14:55:30

Skönt att besöket är över och gick ok, läkare vad ska man säga... Jag får oxå problem med vänster ögonlock vid ansträngning. Du är absolut inte psykisk sjuk, tror det är läkar kontakter som får oss att tvivla.Har fått fobier mot läkare och myndigheter efter de här åren. Kramar💗

Svar: Ja det är nog ens historik som får en att tvivla med vissa läkare, myndigheter och även som i mitt fall vissa anhöriga innan de visste mer om ME och hur dålig jag verkligen var. Ibland känns det som att alla har tvivlat på mig, inte lyssnat och bara pressat mig. Då är det väl inte konstigt om en tvivlar själv... Jag har också fobier mot läkare och FK. Kramar <3
me alltid vila

Postat av: Fina Stina

Publicerad 2017-07-05 15:53:52

Åh, så skönt att ha det gjort! Bra jobbat! 💪

Jag tvivlar också ibland. Tänker att det är psykiskt, att det nog går att pressa kroppen ändå. Det är så FEL och så GRYMT att det finns så mycket okunskap och misstro gentemot denna grymma sjukdom.

Både du och jag och säkert många många andra valsar ju runt i vården med felaktiga diagnoser, fel behandling, ständig försämring. Inte konstigt att vi tvivlar på oss själva och våra kroppar nu. 💜

Träffade en vän häromveckan. Det är sällan jag orkar besök men jag låg i soffan och hon stannade knappt en timme. Det var så mysigt. Fick veta att hon fått diagnosen depression och äter antidepressiva sen några månader. Hon hade dock rätt diagnos och hade fått livet tillbaka tack vare medicinen. Lusten, glädjen, viljan. Allt det där som jag försökte förklara för läkarna att jag hade kvar, det var aldrig det som var problemet! Jag och du var ju inte deprimerade!

Ångest har jag också periodvis, men hanterbar. 💜

Jag har sagt det förut, jag säger det igen. Vår tid kommer. Upprättelse! 🙏

Kram kram kram 🌸🌸🌸


Svar: Tack! Precis det är FEL och GRYMT och det finns egentligen inga ord för denna misstro fast diagnosen och sjukdomen finns. Den är verklig och inte psykisk... En stor medicinsk skandal och jag hoppas att en lösning kommer snart med forskningen som pågår så att vi hinner få bättre vård. Det är inte konstigt att vi tvivlar med all historik som både du och jag och många med ME har. Det är så komiskt att jag trodde jag var ensam i världen att må så här konstigt, jag tänkte så för mig själv, visste inget om ME för jag har aldrig googlat sjukdomar hit och dit. Kul att du träffade en vän, det betyder så mycket... Skönt för henne att hon fått tillbaka livet, vilken lycka liksom... Det var det jag hoppades på när jag började med mina antidepressiva... Då var jag inte deprimerad men jag blev faktiskt deprimerad ett tag men kom ur det, tror jag hade både utmattningsdepression och ME ett tag för det kan man ha och det var riktigt jobbigt... Det kan även varit en biverkning på antideppen att jag blev deprimerad... Tålde inte den medicinen och ångrar så att jag var tvungen att ta den för själv ville jag inte. Jag ville bara bli frisk och inte ens det kunde de jäkla så kallade Lyckopillrerna göra... Tack för ditt stöd, det betyder mycket att höra hur andra med ME tänker och gör... Många kramar <333
me alltid vila

Postat av: Katarina

Publicerad 2017-07-05 20:47:46

Så bra att läk.besöket gick ok, förstår att det var tufft. Hoppas att du kan få lite mindre stress nu efteråt o så bra återhämtning som möjligt.
Du är verkligen INTE psykisk sjuk, sjukdomen sitter i kroppen! Jag förstår hur du tänker o jag tror vi som drabbats av denna sjukdom på ngt sätt aldrig kan acceptera sjukdomen då den är så grym o svår att förstå sig på o hantera. Ovanpå detta så ska vi också stå ut med omgivningens okunskap (däribland också många inom vården). En viktig sak med att du fram över får komma till St Sköndal är ju iaf att du där får bekräftelse på att det du känner hör ihop med alla avvikelser vi har i flera system. Det stöd de ger där är väldigt värdefullt.

Många kramar 💕

Svar: Tack, denna läkaren undrade varför jag ville till St Sköndal och det du skriver är verkligen vad jag behöver. Jag behöver stöd och stöttning, ska det vara så svårt att förstå liksom. Denna diagnosen är inte lätt att få och att lämnas utan hjälp... Det är omänskligt. Tack för ditt stöd, kramar <333
me alltid vila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela