MEalltidvila.blogg.se

Karusellyrsel...

Publicerad 2017-12-12 00:04:00 i Personligt,

Har inte skrivit på ett tag då jag mått sämre. Tidigt i söndags morse, omkring 4 tiden så låg jag i soffan och tittade på en lugn gammal film när hela rummet började gunga. Jag låg på sidan i soffan och fick värsta yrseln, karusellyrsel har jag sett andra nämna ibland. Jag har aldrig varit med om detta innan, är dock rätt van vid att det snurrar till och ibland snurrar det till längre men aldrig att det kommit när jag legat ner och aldrig så länge som det pågick. Det kändes som att nu hände det något och så började det snurra. Jag ropade på mannen som låg och sov men hörde och kom ut till mig rätt fort. När han kom och satte sig framför mig så såg jag han dubbelt samtidigt som det snurrade. Jag blundade och mannen hann fråga två gånger om han skulle ringa men jag sa nej. Vi vet inte exakt hur länge det satt i, kanske fem minuter och när jag sedan kunde titta utan att se dubbelt och att jag kunde fästa blicken igen så fick jag en panikattack. Jag skakade i hela kroppen helt okontrollerat och jag försökte bara andas så gott det gick, jag grät lite också, sa till mannen att jag är så trött på att vara sjuk och han tröstade mig så gott han kunde. Jag blev så himla rädd...
 
Jag fick nämligen ett Ep anfall 2003 där jag inte kunde fästa blicken och innan jag blev medvetslös så började min syn flippa ut helt, det kan jag inte ens beskriva i ord hur synen flippade ur. Jag vet att jag var tvungen att blunda och sedan blev jag medvetslös med ett krampanfall och det tog lång tid innan jag vaknade upp, inte förräns efter en stund jag var på sjukhuset så blev jag medveten om var jag var eller vad som hade hänt. Minns att någon höll mitt ansikte i sina händer och frågade om jag visste var jag var och det visste jag inte och hon sa att det kommer snart tillbaka. De var många människor runt mig och klädde av mina kläder och jag minns den starka lampan. Jag tappade minnet helt. Det var en skräckupplevelse och efter den gången blev jag sämre i min ME också... 
 
Nu när jag inte kunde fästa blicken utan såg dubbelt och att hela rummet snurrade gjorde att jag blev livrädd för att få ett Ep anfall igen och bli sämre och allt. Jag är så glad att jag inte fick det nu, så tacksam...
 
Panikattacken satt kanske i fem minuter sedan slutade skakningarna bara sådär. Jag har aldrig haft en sådan panikattack innan. Efter detta så har jag varit ännu mer utmattad, hjärntrött och haft mer huvudvärk samt alla övriga symptomer. Jag har minskat på intryck och inte varit på datorn alls och ser bara lite på tv. Jag har nu en ringklocka här som jag kan trycka på så har mannen den andra delen på sitt sovrum så vi vet att han hör så han slipper ligga och lyssna när han sover liksom. Förberedde honom också på att om jag får ett Ep anfall så måste han ringa ambulansen och om jag är irrationell när jag vaknar så betyder det inte att jag är medveten om vad jag gör...
 
Jag är så rädd för att bli sämre och sämre. Borde inte skriva här heller men det är det sista jag tänker ge upp, nu ska jag vila igen... 
 
Är det någon som har erfarenheter om detta så skriv gärna och ge tips om du kan?! Katarina vet att du skrivit att detta är något av de värsta symptomerna för inte så länge sedan, vill du berätta så skriv gärna...
 
(Bild från facebook)
 

Kommentarer

Postat av: Katarina

Publicerad 2017-12-12 18:54:17

Åh, så ledsen för att du mått så dåligt, känner så mkt med dig 😢Det du gick igenom 2003 låter så hemskt o fruktansvärt otäckt så förstår verkligen din rädsla när detta nu med karusellyrseln drabbade dig.

Du ville ju att jag skulle berätta o jag har nästan alltid problem med tuff yrsel (väldigt få dagar som det är ok tyvärr) o kan ha både den sorten som känns som allt gungar o har ibland även karusellyrseln som är den värsta sortens yrsel. Jag kan också få båda typerna när jag ligger ned men karusellyrseln kommer oftast vid lägesändringar o jag får numera försöka tänka på att inte vrida huvudet för snabbt el resa mig upp hastigt då blir jag super-yrslig. Kan även vakna på natten o vara jätteyr o då få stödja mig på väggarna för att ta mig till toan o tillbaka till sängen. Karusellyrseln kan ju ha att göra med kristallerna i örat o jag hade problem med detta efter en bihåleinflammation ngt år innan att jag fick ME:n. Jag har även väldigt svårt att ligga på vänster sida o tror att det var på den sidan detta med örats kristaller som rörde på sig satt. Blir väldigt yr om jag ligger på den sidan så det går bort liksom. Tror också att de ggr jag vaknar på natten av värsta yrseln kan ha att göra med att jag då i sömnen snurrat/kastat mig runt för fort, huvudet o detta med lägesyrseln klarar inte det.
Som sagt, jag kan få båda sorternas yrsel även när jag ligger stilla så försök att inte stressa upp dig alltför mkt över det du hade i söndags. (Jag vet så väl att det inte är lätt o att man blir orolig ). Oro o stress precis som när jag sovit väldigt dåligt i flera nätter gör också att min yrsel blir värre. Men det gäller ju allt med ME:n, det ena dåliga måendet gör att allt annat av symptomen ökar, en ond cirkel av allt, så otroligt jobbigt.

Försök att dagarna efter detta med karusellyrseln vara lite extra långsam i dina rörelser o även lägga dig/resa dig upp samt även sätta dig lite försiktigare än vanligt. Det brukar då bli bättre o i bästa fall så kan det dröja väldigt länge innan du behöver känna det kraftigt igen. (Jag ska hålla mina tummar hårt).
Tror också det är bra att du inte använder din dator alltför intensivt kommande vecka då även sånt gör min yrsel värre. Jag brukar även behöva ha lite högre kudde (el 2) numera då jag får mkt värre yrsel om jag ligger lågt med huvudet. Om du får väldigt kraftig yrsel så brukar det hjälpa mig att försöka fästa blicken på en fast punkt på väggen tills det blir lite bättre. Förstod ju av det du beskrev att det just då inte fungerade men kanske kan det fungera tillsammans med att andas väldigt lugnt om du skulle känna det igen.

Hör av dig per mail om jag kan vara till ngn mer hjälp. (Har just nu strul med min mail så kan ta ngra dagar innan jag kan svara). Försök att inte oroa dig o inte stressa upp dig.
Ledsen för att detta blev långt o
rörigt (får skylla på min även i dag jobbiga yrsel).

Många kramar med styrka till dig fina MEdkämpe <333

Svar: Tack för ditt långa svar som gav mig bra information om detta. Idag mår jag lite bättre men helt klart inte som vanligt ändå. Är suddigare i synen så tar det lugnt med datorn. Det hände ju något med mig innan det började snurra och det var som att det "knäppte" till i vänster sida på huvudet, vid örat. Fast jag låg på den högra sidan, ligger oftast på den sidan i soffan. Märkligt och en otäck upplevelse var detta i alla fall. Obehagligt när det dyker upp nya symptomer, så kraftiga. Och jag är rädd att det hör till den ständiga dåliga sömnen, precis som du skriver... Ledsen för din skull att du är yr så ofta... Tänk om vi bara kunde få bli bättre... Många kramar o Tack för att du svarade <333
me alltid vila

Postat av: Malin

Publicerad 2017-12-13 12:43:44

En stor kram till er båda, hoppas få slippa detta obehagliga❤️

Svar: Kramar tillbaka till dig <3
me alltid vila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela