MEalltidvila.blogg.se

Skyll dig själv, skuldbeläggning...

Publicerad 2017-08-25 15:18:40 i Personligt,

Jag har skrivit om detta mycket och detta är en väldigt öm punkt för mig. Skuldbeläggning... Skyll dig själv att du inte blir frisk typ... Lite inlindat... Jag bestämde mig för att bli frisk...
 
Jag har sett det så många gånger nu men blir fortfarande lika förbannad när jag ser det i någon ME grupp (är inte med i så många längre). Människor som har haft turen att bli bättre genom ändrad kost, promenader, yoga och whatever som säger till andra sjuka att "jag bestämde mig för att bli frisk", "det var jobbigt men jag gav aldrig upp" och så vidare...
 
Jag lovar att jag aldrig kommer att skuldbelägga någon genom att säga liknande, aldrig någonsin ska jag säga så till någon om jag blir bättre. Självklart kan jag berätta vad jag har gjort och dela med mig, absolut det är det jag hoppas på en dag. Men om det vore så enkelt som att ändra kost, yoga eller promenera så hade jag med och många andra varit bättre eller friska idag.
 
Jag har promenerat mig sjukare...
 
Det finns till och med en grupp på fb som heter "Frisk från ME/CFS" där det går ut på promenader och en vilja av stål... Säger inte mer om det...
 
Jag lovar att jag har en vilja av stål också...
 
Min man kan intyga att jag talar sanning, för han har dåligt samvete över att han pressade mig med promenaderna när jag egentligen borde ha vilat, för vi visste inget om ME då. Så detta är inget jag bara hittar på för att det ska låta eller se bra ut...
 
Jag är såklart glad för deras skull, de som blir bättre, för jag önskar ingen sjukdom. Men jag tycker man borde vara liiiiite mer ödmjuk i hur man lägger fram saker till andra sjuka. Det finns inget botemedel än, ingen quick fix mot ME. De flesta har provat allt som går att prova när det gäller mat också. 
 
Men en sak är säker för mig, jag kommer i så fall aldrig skuldbelägga någon med snack om en vilja av stål eller jag bestämde mig för att bli frisk, jag åt si eller så, promenerade eller gjorde yoga och whatever...
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Nilla

Publicerad 2017-08-25 16:14:01

Jag har också reagerar på alla dessa som skriver att de bestämt sig för att bli friska. Det är självklart kul för dem att de blivit friska men tyvärr finns det ingen quick fix som gör alla ME-sjuka friska med jävlar anamma eller promenader. Jag har ju själv haft turen att bli mycket bättre och jag önskar att jag hade suttit på en mirakelkur som gjorde alla friska men tyvärr så gör jag inte det. Kram

Svar: Jag blir galen när jag råkar läsa just de orden, det är så nedlåtande. Jag är glad för din skull att du är så mycket bättre och du har aldrig uttryckt dig på det viset heller vad jag vet. Det finns inga mirakelkurer än och det kan vara så att vi har olika sjukdomar också, feldiagnoser är lätt att få samt att en liten liten del kan spontanläka men den procenten är ju inte hög. Att du har blivit lite bättre ger mig lite hopp i alla fall. Många kramar
me alltid vila

Postat av: Hanna

Publicerad 2017-08-26 09:32:16

Jag HATAR, hatar, hatar när jag läser sån skit. Jag VILL blir frisk mer än något annat. Det är min högsta önskan och jag skulle göra vad som helst för att bli frisk. Men jag blir inte bättre för det, tvärt om. Jag fortsätter att bli sjukare och sjukare.
De idioter som påstår att de blev friska från ME för att de "bestämde sig för det" kan omöjligtvis haft ME. Och hade de diagnosen måste den varit felaktigt ställd.
Skam och skuld är en öm punkt för mig med, något jag brottas med varje dag. Såna där uttalanden om "vill du tillräckligt mycket så blir du frisk" är ett slag i ansiktet för oss som faktiskt ÄR sjuka och som inte vill något hellre än att bli friska.
Många stora kramar min vän och starka MEdkämpe <333

Svar: Skriver under på allt du säger! Det finns de som sagt till mig att jag inte gjort tillräckligt men det var innan ME diagnosen och innan de tog till sig min sjukdom och att jag verkligen är sjuk och att det inte beror på att jag inte vill bli frisk. De som sa det levde inte med mig eller deltog i mina dagar så att säga... Det är lätt att som frisk också stå på sidan och tycka, tro saker som de tror sig veta. Klart som fasiken att vi vill bli friska och inte ruttna bort hemma i glömska... Tänker på det VARJE dag FLERA gånger om dagen... Många stora kramar tillbaka min fina MEdkämpe <333
me alltid vila

Postat av: Johanna

Publicerad 2017-08-26 11:49:05

Hållet med er allihopa!. Dom personer som hävdar det förstör så mycket, det blir ännu svårare att bli trodd och få sjukdomen erkänd hos läkare forskar och försökringskassan. Kramar Johanna 💗

Svar: Precis de förstör för andra och förminskar sjukdomen totalt. Det hjälper inte oss ett dugg och de verkar inte ens förstå sjukdomen för de kan omöjligtvis ha haft ME om de kan träna sig bättre. De måste haft utmattningssyndrom istället. Det är väl bara några procent som spontant tillfrisknar vad jag vet... Jag kan bara inte förstå hur vissa uttrycker sig mot andra sjuka, det är precis som att säga rent ut att du vill inte bli frisk tillräckligt mycket men ME är ju inte en psykisk sjukdom. Hoppas vi snart kan få den där biomarkören... Många kramar fina MEdkämpe <333
me alltid vila

Postat av: Katarina

Publicerad 2017-08-26 11:58:39

Instämmer sååå mycket i det du beskriver! Det är så olyckligt för hela vår sjukdomsgrupp med att det finns personer som tror o menar att man kan bli frisk av att liksom vilja det tillräckligt el gnm att prova ngn magiskt ört el liknande...
Det är just sådana här personer som gör att de läkare o annan vårdpersonal som inte tar ME på allvar får "vatten på kvarn".
Jag mer än brinner för att forskningen snarast ska hitta en tillförlitlig biomarkör för ME för att det inte ska kunna ställas felaktiga diagnoser. Jag är tyvärr övertygad om att det just är det som är anledn till att några kan bli friska genom motion el "positivt tänkande" m m. Det är också så olyckligt att personer med ibland felaktiga ME-diagnoser världen över kunnat vara med i forskn.studier o gjort att resultatet blivit missvisande.
Många kramar fina MEdkämpe <333

Svar: Precis det är så viktigt att vi ska få en biomarkör, hoppas det händer snart! Tror också att de som blivit friska har varit feldiagnostiserade och därför blivit bättre genom motion eller också både motion och kost. Om vi bara kan få en biomarkör så skulle det göra så mycket för vår sjukdom och få tyst på alla som inte tror på den framförallt. En dag så... Många kramar fina MEdkämpe <333
me alltid vila

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela